Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga från en "nybörjare"

Skrivet av Andrea
Hej alla,

jag har nyligen beslutat att jag ska försöka att ge religionen en chans, dvs. jag skulle gärna kunna tro... Något som togs upp lite längre ner, väckte en fråga i mig:

Någon skrev att det gamla testamentet förutsäger så mycket om Jesus att man bara måste tro att det är sant och kommer från Gud. Jag håller just på att läsa bibeln om igen, och tänkte: Det måste jag kolla, vad det står där....Men där hade min 17-årige son en berättigad invändning: "Men mamma... gamla testamentet skrev ju först ner mycket senare. Efter det nya, faktiskt"

Irriterande att våra ungar vet mer ibland! Är det så?? Då kan ju det inte vara nåt bevis? Kan nån upplysa mig närmare?
Svar på tråden: Fråga från en "nybörjare"

Nej!

Skrivet av  Ann-Sofie
Innan man hittade Dödahavsrullarna 1947 så var de äldsta handskrifterna från 900-talet efter Kristus, och det är dessa som ligger till grund för våra översättningar.

Men Dödahavsrullarna är från århundradena före Kristus. När man då jämförde skrifterna med varandra så fann man att avskrifterna gjorts mycket noggrant.

Jesus citerar ofta GT.

nja

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
"skrevs ner" senare stämmer inte.
Visserligen var de judiska traditionerna från början muntliga, men de skrevs ner, vad man vet, under den Babylonska fångenskapen (iaf de äldsta böckerna. De yngsta profetböckerna kom senare.)
Moseböckerna är definitvit äldre än NT.
Sen sattes Judiska Bibeln (för kristna GT) inte ihop förrän efter det att evangelierna o breven skrevs, men skrifterna fanns tidigare.
Om du vill kan jag rota igenom mina gamla anteckningar från universitetet, fast det får bli en annan dag för nu måste jag sova bort min förkylning.

GT skrevs under

Skrivet av  EB
en tidsrymd av 1000 år. De separata delarna sammanfogades till GT troligtvis av Esra, han som skrev Esra bok. Siste profeten var Malaki som var verksam på 400-talet f Kr.

NT skrevs under första århundradet e Kr.

När Jesus och apostlarna verkade hade GT varit sammanställd i flera hundra år. Att vi idag inte har originalen kvar utan bara översättningar och avskrifter är en annan femma, men detta är orsaken till att det äldsta bevarade materialet från GT är yngre än motsvarande från NT.