Jag tror (och hoppas) att EB |
|
Skrivet av | evamaria |
har som sport att reta upp oss här, och att hon faktiskt inte alls har grundmurat dessa åsikter. Det finns nämligen inte en chans att man är kristen (Kristi efterföljare) och samtidigt har en sådan hård människosyn. För mig står Kristus för en oändlig kärlek och för en INBJUDAN, inte ett hot om straff om man inte följer. En herde går framför sina får, inte bakom med en piska. Vår himmelske Fader inbjuder oss att följa Kristus för att han vet att det ger oss större lycka än något annat, och han blir ledsen då vi inte vill följa. Att säga att naturkatastrofer är straff, ja, då kan väl allt vara straff?! Varför inte alla sjukdomar vi får? Och Paulus, han var ju sjuk? Vad hade han gjort? För att inte tala om Kristus själv? Han föddes under hemska omständigheter med landsflykt och blev slutligen korsfäst! Vilket misslyckat liv (ur människosynpunkt! Vad hade han gjort för tokigheter? Nej, låt oss ta till oss Kristi budskap istället - ödmjukhet och kärlek. Låt Gud stå för alla domar, vi har inte tillräcklig kunskap eller insikt för att kunna bedöma vare sig det ena eller det andra. Kom ihåg att med samma mått som vi mäter åt våra med människor, samma mått ska användas mot oss. Varför vara så snar med att säga vad som är straff och inte?? Vi vet ingenting om sådant, vår enda plikt just nu är att ta hand om de människor som behöver vår hjälp, allt annat vore att håna Kristus (om vi kallar oss kristna, alltså). Sitta och fundera på vilka synder de människorna kanske begått, tja, det är väl det absolut värsta vi kan göra. |
|
Svar på tråden: Jag tror (och hoppas) att EB | |
|
|
Det hedrar dej |
|
Skrivet av EB | |
att du diskuterar sakfrågan istället för personfrågan. Men jag ser också att flera av er tillskriver mej uppfattningar som jag aldrig hyst, än mindre framfört. Ni peppar också varandra och gör egna intolkningar som inte underlättar ett samförstånd precis. LoLAs inlägg Menar du är ett exempel på detta. Du skriver: Det finns nämligen inte en chans att man är kristen (Kristi efterföljare) och samtidigt har en sådan hård människosyn. Ville jag ställa frågan på sin spets skulle jag be dej besvara frågan: Vilken är då min hårda människosyn? Ja, besvarar du frågan utifrån Tigermammas, Crudos eller Esters UPPFATTNING om min människosyn, finns inte ord nog starka i det svenska språket men använder du mina egen inlägg blir uppgiften svårare. Så ställer du en rad retoriska frågor: Att säga att naturkatastrofer är straff, ja, då kan väl allt vara straff?! Varför inte alla sjukdomar vi får? Och Paulus, han var ju sjuk? Vad hade han gjort? För att inte tala om Kristus själv? Han föddes under hemska omständigheter med landsflykt och blev slutligen korsfäst! Vilket misslyckat liv (ur människosynpunkt! Vad hade han gjort för tokigheter? Å ena sidan slår du in vidöppna dörrar, å andra sidan ådagalägger du sådan kristen okunskap att det förvånar mej. Du har ju missat hela kristendomens innersta kärna när du verkar vara ovetande om varje människas synd, samt när du frågar: ... Kristus själv? ... Vad hade han gjort för tokigheter? Det var just VÅRT straff Kristus fick ta. Det var just VÅRA tokigheter, fel och synder han fick sona för. Detta faktum kan inte uttryckas klarare än Jesaja gjort i kap 53: Men det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad. Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade. Den bibliska undervisningen är just att vår synd, vår missgärning, var orsaken till det straff Gud lade på sin Son. Och syftet? Jo, för att vi skulle få frid och genom hans sår är vi helade. Detta är det rena evangeliet: Jesus har försonat all vår synd inför Gud! Vi är fria! Vi får ha frid men Gud och ett gott samvete av nåd, gratis och för intet och detta gäller VARJE människa, även dem som hatar Gud med det starkaste hat. Och så vill Gud locka oss till bättring och omvändelse, för att till sist ge oss sin härlighets himmel. Snacka om gratiserbjudande! |
|
nja |
|
Skrivet av evamaria | |
våra synder bar han, men han hade ett eget liv också. Han gick inte och bar våra synder hela sitt egna liv. Försoningen ägde rum i Getsemane Örtagård, då han under svår vånda sonade våra synder. Jag kan inte bedöma dina känslor och ditt innersta väsen, och det är sannerligen inte heller min uppgift. Jag blir bara lite ledsen när man i så hårda ordalag som du gör dömer andras åsikter och gudstro. Vet du inte vad jag talar om i alla fall så får du väl fundera lite och läsa bakåt. |
|
|
|
EB |
|
Skrivet av Ester | |
Här är en kopia på en del av dina uppfattningar: http://www.alltforforaldrar.se/snack/show.php?art=9174329 "Är Gud ansvarig för naturkatastofer? Säkerligen!" "För att göra bilden lite mer komplett får vi inte glömma att om folk hånar, hädar och föraktar Gud år efter år, vänder de honom ryggen och inte för allt smör i Småland vill ha med honom att göra, får de så småningom sin vilja fram. Gud tillåter djävulen att börja leka lite med vattenvågor och jordbävningar och plötsligt tycker folk att det är Guds fel. Ungefär som när 3-åringar skyller allt på mamma." Om du påstår att din Gud är ansvarlig för naturkatastrofer och låter dessa hända för att h*n blivit hånad och föraktad år efter år då borde du kunna svara väldigt enkelt på varför h*n har valt att ta livet på tiotusentals oskyldiga barn som varken har hånat eller föraktat din Gud. Du har nu i en massa inlägg påstått att jag har missuppfattat och att du inte alls har den uppfattningen som jag påstår att du har nämligen att din Gud är en grym Gud som hämnas på oskyldiga människor för gammla förorätter. Rena hämnden och rena avrättningen. Stå nu för dina egna ord för en gångs skull. |
|
OK, jag har |
|
Skrivet av EB | |
besvarat dina frågor ovan i inlägget "Tre huvudteser" | |
Men om... |
|
Skrivet av Crudo | |
Jesus tog på sig alla våra synder, varför straffas vi fortfarande? Du säger ju att vi har fått frid med gud och ett särdeles bra gratiserbjudande. |
|
|
|
Jag vill |
|
Skrivet av EB | |
svara dej såhär: * Synden är i skuldfrågan förlåten inför Gud. * Men synden som brott mot Gud lever och frodas som aldrig förr. På ett ogudaktigt liv följer syndens lön och straff, ibland i tiden, alltid i evigheten. För den som vänder tillbaka till Herren och söker förlåtelse är olyckor att betrakta som fostran. * Den allmänna och vunna förlåtelsen tas av en enskilde emot genom tron och blir på så sätt en personlig egendom. * Därför kan den enskilde gå miste om förlåtelsen precis som man blir utan lottovinsten om man inte är intresserad av att hämta ut den. Att alla skulle ha frid med Gud har jag aldrig påstått. Men erbjudande går ut till alla: Du kan gratis och för intet få frid med Gud: Motta därför trons gåva som Gud vill ge dej! |
|