Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om JV. (Lite långt)

Skrivet av ºWideUngº
Jag såg lite längre ner här att det disskuterades lite hit o dit om JV men jag har en fristående fråga kring JV.
Jag är själv ateist och har försökt att förklara detta när det kommer JV o knackar på dörren.
Oftast är de vänliga nog att respektera min åsikt men här om dagen blebv jag verkligen illa till mods.
Öppnade dörren med en liten trött tjej på armen (var på väg upp att sova middag) och försökte förklara att jag inte hade tid just då och att jag inte var intresserad.
Som jag skrev innan brukar detta respekteras men ej av denna tjej.
Hon formligen stack foten i dörren och kastade upp en bok (bibel eller likande) och läste ett stycke för mig och drog paralleller till Asienkatastrofen.
jag vet inte om jag tolkade henne helt galet men hon såg verkligen manisk ut och fortsatte om och om igen om hur det var en syndaflod och att allt kunde MOTVERKATS om bara folk lyssnat i tid.
Det slutade med att jag blev riktigt arg och otrevlig för att få iväg henne.
Efteråt blev jag verkligen illa till mods.
Hon fick det verkligen att låta som det var MITT fel och alla andra som inte var JV.
Såg hur de (hon och en man) gick gata upp och gata ner och hon gestrikulerade vilt vid dörrarna.
Så nu hoppas jag verkligen att det bara var hon som var så här hemsk, eller är det allmänt utbrett hos JV att det som hände i Asien var människornas eget fel?
Jag vill verkligen inte stöta någon och som sagt, innan har jag alltid blivit respekterad för vad jag sagt och inte tyckt illa om JV, mend en här tjejen var verkligen hemskt påstridig, stirrig och rent ut sagt otrevlig.
Hoppas hon var ett undantag.
Att få JV att stå ut som den enda "rena" folket som hon sa och vi andra var att skylla på.
Hemskt, hur kan man tro att man ska nå ut till nya med den attityden?
Nu tänker jag knappt ens försöka vara trevlig längre...
Svar på tråden: Fråga om JV. (Lite långt)

Säg att du inte vill ha besök mer

Skrivet av  Sara
nästa gång de kommer. Då noterar de det i sinna papper och kommer inte tillbaka i första taget. Om du inte säger ifrån kommer de tillbaka i förhoppning om att något ändrat sig i ditt liv så att du är intresserad. Ju mer du diskuterar med de och är trevlig (om än du bara tror att du är artig) tror de att det finns möjlighet att få dig till tro i Jehovas Vittnens organisation. Du är då ett presumtivt får och kan fås att börja tjäna Jehova Gud i JV\'s församling. Då kommer de tillbaka snabbare.
 

Hjäääälp!!

Skrivet av  Pilla
Förstår att du reagerar. Det hade jag också gjort. Vi skall inte vara påstridiga och trycka oss in hos folk. Det enda jag kan komma på är att hon förmodligen var mycket upprörd över Asienkrisen, och inte kunde hantera det riktigt. Kanske hade hon vänner som var där. Eftersom vi vittnen inte firar jul, vet jag att många väljer att åka bort över jul och nyår. Hon var säkert förblindad av det som hänt och hade bara sin tro att hänga upp sig på. Något som förvisso kan vara skönt, men kanske bli lite tokigt så där i dörren. Vi är ju många vittnen med olika personlighet. En del pratar för mycket andra för lite. Men hon skall inte störa dig så i ditt hem. Kanske kommer hon tillbaka en annan gång under lite lugnare förhållanden och är mer öppen för att höra vad du säger. Jag tycker att du verkar vara respektfull och omtänksam som hade överseende med hennes besök trots att hon var för påstridig. Och det vill jag tacka för. :O)

För att lite snabbt svara på din fråga, jag tror att hon menade så här: Att ondskan, död och elende finns i världen idag har att göra med att människan en gång syndade mot Gud (Adam och Eva) och lydde Satan Djävulen i stället. Jehova Gud hade talat om för dem att de fick äta av alla träd utom ett, då skulle de med visshet dö. (Finns omskrivet i 1 Moseboken) De valde att äta av detta trädet, och "började" dö. Dvs sjukdomar elende och död, dvs arvssynden, kom in i människornas liv. Gud kommer snart att ta bort allt detta, så vi får vår jord åter som det paradis han en gång skapade åt oss.

Vem som får leva då vet ingen levande människa, men man kan ju förbättra sina odds avsevärt genom att uppriktigt sträva efter att göra Guds vilja. Och naturligtvis anser ju vi (grundat på mycket bibelstudier) att vi hittat rätt i djungeln av åsikter om vad som verkligen är Guds vilja.

Mao, det är inte ditt eller mitt fel att Adienkatastrofen inträffade. Förvisso är ju både du och jag ofullkomliga med tanke på att vi nedärvt det som Adam och Eva fixade åt oss. Men det finns ju redan där sas.

Kan det månne vara så hon menat? Det finns ju många fler exempel i bibeln på hur människor precis som Adam och Eva en gång gjorde, struntar i att lyssna på Gud, men vad gäller Asienkatastrofen är det inte så att någon undlåtit att lyssna. Den kom ändå. :O(

Hoppas du fått lite svar på dina funderingar! Undrar du något mer är det bara att hojta så hoppas jag att jag eller ngt annat vittne ser det. (Jag är här lite till och från.)
 

Jag undrar också en sak

Skrivet av  En lycklig pingstvän
Så fort jag berättat att jag är pingstvän så ser jag inte röken av JV. Jag brukar tipsa mina vänner (på skoj) när de är led på dörrknackandet, säg att ni är pingstvänner, för då springer vittnena. Jag tror att våran lägenhet är brännmärkt =)
Kan det vara så?
En annan sak, jag hade kontakt med vittnen ett tag och det var längesedan. Jag var besökare i Pingstkyrkan då men inte medlem. Då kom de gärna och berättade att Pingstkyrkan (och Svenska kyrkan som jag också tyckte om) var "skökan". De illustrerade med otäcka bilder också...det var den förkunnelsen som gjorde mig säker på att jag valt rätt =)
Jag hade en så stark uppenbarelse om att Gud älskar alla så mycket så den förkunnelsen blev mig naturvidrig...jag kkände att den Gud som JV pratar om är inte min Gud.

Nå men i alla fall så blev jag omsider en pingstvän och efter det ville jag gärna be med dessa vittnen, jag önskade söka Gud tillsammans för välsignelse. Då blev tjejen jätterädd och stack ut fortare än kvickt.

Sedan dess har jag lärt mig att de skyr Pingstvännerna och alldeles speciellt de bedjande vännerna.

Medan Pingstvännerna då i stället gärna ber med alla slags troende med respekt.

Men jag tycker JV var jättefina människor annars, rara och mysiga, en del roliga en del tråkiga, som folk är mest. Fast väldigt finklädda! Det är ju bara trevligt, men något jag noterade i förbifarten att de i JV är otroligt välskräddade.

 

Hejsan !

Skrivet av  Kaza
Vet du vad det kan bero på... *ler* det vet att oftas är vi pingstvänner väl belästa i Bibeln och ber.... =)
 

Nog har du rätt...

Skrivet av  frie

Pingstvänner är bland de värsta JV:na vet! Jag vet inte hur många "uppmuntrande erfarenheter" jag hört genom åren, som bara gått ut på att förlojliga pingstvännerna. Så nog är det ett bra sätt o bli av med vittnen att säga att man är pingstvän, om man nu känner för det ;)

Men du har rätt, det finns en hel del härliga persone rinom JV oxå, precis som det finns folk där som man knappt står ut med. Precis som överallt :)
 

Artiklar från Familjeliv