Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Varför? fråga om gudstro

Skrivet av *M*
Varför tog gud, eller vad man nu tror på, så många barn till sig i asien?
Vad hade de gjort för ont?
Varför väljer gud att låta barn dö? De måste ju vara de oskyldigaste på jorden.

detta får mig verkligen att undra om det verkligen finns en gud och om han verkligen är god.
Svar på tråden: Varför? fråga om gudstro

Svar!

Skrivet av  En också stundtals olycklig pingstvän
Ja barn är oskyldiga.

Och när barn blir mördade av andra barn, av vuxna, i bland av sina föräldrar så tycker jag att människan är oerhört ond.
Men en naturkatastrof som tar bort så många, det är väl ingen som kan förklara varför det sker.

Om det är Guds vilja, ja då är Gud ond.
Om Gud har en mening med det som vi inte förstår, ja då är Gud konstig.
Om Gud inte vill detta utan står och vrider sina händer i hjälplös sorg, ja då är Gud maktlös.
Varför tog gud?? Vad hade de gjort för ont...undrar du
Det här är en av de vanliga frågorna om Gud, och dom har ställts i alla tider.
Men inte finns det väl någon som tror att små barn tas bort för att dom gjort ont?!?

Jag löser dilemmat att bevara min tro genom att jag tror att Gud ger mig de svar som är relevanta för mitt liv, för min tid.
För mig. Om jag blir arg på någon så vill Gud att jag inte ska mörda den personen (drastiskt liknelse...)
Gud vill att jag ska älska och förlåta, hjälpa och ge på det plan jag befinner mig på. Han ger mig inte lektioner i Livets krafter så som jag vill. Men i bland kan en versrad i Bibeln blinka till med förståelse.

Det är nog ingen som kan svara på dina frågor.
Om inga kristna led eller dog då hade vi kristna lätt kunnat säga att eftersom ni inte är troende så lider ni. Men på Estonia gick många pingstvänner under, många kristna har lidit och lider i alla tider.

Ja du, det skulle nog vara Nobelprisdags om någon kunde svara på dina frågor!

För mig är livet liksom ett accepterande att OK livet är stundtals bara skit, men det finns ett hopp. Det finns en Gud som älskar bortom evigheten. i bland bryter hans rike in här också, men många gånger känner vi oss lämnade ensamma.

I Bibeln talas om de som blir frälsta att dom kommer från "Det stora lidandet"
Det är Guds bild av världen.

Världen lider så oerhört, även om just du och jag råkar vara uppväxt på en liten plätt där vi haft mat, frid och långvarig fred så finns det många som lider och dör av orättvisorna i världen.




 

Jag är ju inte kristen i den bemärkelsen,

Skrivet av  LoLA
men så här försöker jag tänka. För att finna tröst och se ljuset:

I början tänkte jag som du. Jag begrep inte. Ingenting gick liksom ihop för mig efter den stora katastrofen.

Ibland känner jag likadant även nu, men de senaste dagarna har jag också lyft blicken för att fascineras av allt det goda som också kommit ut ur allt detta hemska.

Aldrig förr har jag sett så många hjälpsamma och självuppoffrande människor. Aldrig förr har jag hört och läst om så mycket empati. Hela världen har samarbetat för att hjälpa. På något sätt har vi hittat godheten i oss själva...

vi lever i en hård och skoningslös natur. Jorden både ger och tar. Ingen går säker. Nationalitet spelar ingen roll. Inte heller spelar det någon roll om man är människa eller djur. För att överleva måste vi kämpa tillsammans. Hitta en form av samarbete. Den hemska katastrofen är ett smärtsamt exempel på detta. Men förhoppningsvis är det inte bara sorgen som sitter i länge hos oss- utan även vetskapen om att vi kan samarbeta på denna jord. Godheten och ljuset finns inom oss alla...
 

Skulle vi förstå svaret?

Skrivet av  Mathias
Varför tillåter gud detta? Den eviga, klassiska frågan när det otänkbara händer och de fruktansvärda följderna uppenbaras. Men frågan medför ett gigantiskt dilemma – den frågan, och i än högre grad svaret, förutsätter att vi kan förklara och förstå Guds agerande. Är det ens tänkbart att på något sätt besvara ditt ”varför” med ett tydligt ”ja, därför att…” De enda som göra det tycks vara några extrema grupper vars åsikter jag inte vill återge här på forumet. Det händer så mycket i vår värld som ter sig obegripligt och det är förståeligt att vi söker förklaringar, men jag tror inte vi skulle förstå det gudomliga svaret ens om vi fick det.

Med vänlig hälsning
Mathias
 

Jag tror

Skrivet av  evamaria
-och jag hoppas att ni förstår mig rätt nu - inte att döden på något sätt är det värsta man kan råka utför! Döden är inte ett straff alls, utom från vårt begränsade perspektiv. Däremot är det naturligtvis tragiskt för de som blir kvar med sin sorg och saknad, men jag är av den fasta övertygelsen att vi alla möts igen. Den framtid som dessa barn skulle gå till mötes är inte på något vis berövad dem. Livet är evigt och våra möjligheter större än vi kan förstå. Jag brrukar tänka mig ett oändligt långt snöre. Någonstans på detta oändliga snöre finns en liten knut. Den knuten motsvarar vårt jordeliv. Vi kommer att mötas igen, vår sorg och saknad försvinner. Det som händer på jorden (med eller utan Asienkatastrofen, människor dör, misshandlas och såras dagligen, stundligen) kan verka ofattbart, men jag är övertygad om en mening med allt, om än fördold just nu.
 

Jag tror inte...

Skrivet av  Stina
...att Gud vill att vi ska dö. Från början var det inte hans tanke att vi skulle dö. Det var Satan som ville att vi skulle dö och därför lurade han människan och förtsätter alltjämt att lura in oss på fel vägar.

Bibelns berättelse och röda tråd är min största tröst i sådana här situationer. Bibeln börjar ju med skapelseberättelsen, och förklarar hur döden kom in i bilden, och slutar med att Guds tält skall stå bland människorna han ska torka våra tårar och döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen smärta ska finnas mer. Det är det finaste bibelstället (för mig) och jag kan ibland inte hålla tillbaka mina tårar för att jag blir så rörd när jag läser detta.

Jag tror inte en sekund på att det var Guds vilja att dessa barn skulle dö.


 

Artiklar från Familjeliv