Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blev så glad

Skrivet av Molly
Hej,

Mitt barn är 8 och kissar i stort sett varje natt i sängen. Vi påtalade att vi kände oro kring vårt barns sängvätning vid 6-årskontrollen men fick ingen som helst information om att det faktiskt fanns hjälp att få. Ända tills för några veckor sedan så hade jag ingen aning om varken madrasslarm eller medicinering.

Nu har vi fått tid till barnläkare och det känns bra att ha blivit lite mer påläst så att vi kanske ställer en annan typ av frågor. Sköterskan jag pratade med var så förstående och vänlig och ordnade så vi i väntan på vårt läkarbesök skulle få hem madrasskydd direkt. Dessutom transport fram till dörren, snacka om service!

Vad jag också fick reda på av sköterskan är att ungefär 2-3 barn i varje klass i snitt har enures alternativt inkontinens. Det kan man inte tro eftersom ingen pratar om det och det är nog precis som nämnts tidigare att ämnet är laddat och att det råder stor okunskap.

Att det kom ett forum för detta känns jätteskönt och tack till er som delar med er av era erfarenheter. Birgitta, länken var jättebra. Nu känns det som jag äntligen kan hjälpa och ge mitt barn det stöd som behövs – T*A*C*K!
Svar på tråden: Blev så glad

Nämen...!

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Vad dåligt att ni inte fått hjälp tidigare! Redan vid 5,5 årskontrollen på BVC brukar man få remiss till utredning om barnen inte är nattorra. Underlägg och blöjor som hjälpmedel tror jag att vi fick ännu tidigare, av vår underbara distriktssköterska.

Hoppas ni får bra hjälp nu i alla fall. Lycka till! Och var noga med att berätta för sonen att han är långt ifrån ensam...
 

Vid 5,5-årskontrollen

Skrivet av  Lovisa
för vår son så sa läkaren att det inte var något att bekymra sig om än. De tar inte tag i det förrän i 7-årsåldern.
 

Härligt!

Skrivet av  Gabbe
Tack för ditt mail! Jag hoppas att du vill höra av dig hit och berätta hur det går med ert barns framsteg.

Det skrämande i mailet är just det att fortfarande, tom inom sjukvården råder stor okunskap och många fördommar. Det är ju just detta som gör att många föräldrar och barn lider i det fördålda, tror att dom är ensamma i världen. Det är förknippad med sådan stor skam att fast det är som du säger, ofta flera barn i varje klass som är sängvätare så vågar fortfarande flera av dessa barnen inte åka på klassresor, övernattningar etc... Det är egentligen inget stort handikapp eller funktionshinder rent "fysiskt" om man sätter det i relation till t ex allergi, rörelsehinder etc, men den psykosociala aspekten gör det till ett jätteproblem för de drabbade, detta kan i sin tur leda till stora problem om det inte uppmärksammas i tid. Risken när man av någon anledning känner sig "utanför" i en grupp är att man i äldre år utvecklar olika psyk. problem, helt i onödan egentligen, det är bara människors attityder det handlar om.

Det är ibland svårt att prata med sina barn om detta också. Jag tänkte passa på att tipsa om filmen Tsatziki 2 (vad den nu heter). Där det kommer fram att Tsatzikis bästa kompis är kissar i sängen och vilken oerhörd skam han känner runt detta. Det är inte mycket om det men det har räckt som "Discussion starter" för mig flera gånger när jag pratat med barn i låg och mellanstadieåldern som annars vägrar prata om detta "skamliga"...

Take care!

/Gabbe
 

Tsatziki - vänner för alltid heter filmen (imt)

Skrivet av  Birgitta, since 1997
 

Jag återkommer

Skrivet av  Molly
När vi varit på vårt första besök så återkommer jag och berättar hur vi kommer att gå vidare.

Ikväll visas ju Tzatziki, morsan och polisen....är det någon som vet om uppföljare också kommer att visas inom kort?
 

Artiklar från Familjeliv