Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

5-årig sängvätare.....

Skrivet av Åsa
....Jag tycker att det här känns lite pinsamt att skriva här, när jag nu ser att det finns betydligt äldre barn som är sängvätare. Men jag hoppas att ni är mer erfarna än mej och att ni kan komma med lite råd.

Jag har alltså en tjej på 5 år som kissar ner sig på natten. Hon sover väldigt hårt och vaknar inte av jag tex damsugar när hon somnat för kvällen. Hon har varit torr på dagen sen hon var två år.

Hon har blöja på natten och vi tar alltid upp henne innan vi går isäng, gör vi inte det så kissar hon ner sig. Det händer ibland ändå fast vi tagit upp henne på toa.

Mina frågor är: Ska vi ta upp henne på natten?
När börjar det vara "onormalt" att kissa ner sig på natten?

På BVC säger de att vi ska avvakta, och inte för att jag misstror BVC men jag skulle gärna vilja höra era synpunker och råd.

Hon försöker att hon inte dricker mycket efter middagen, endast lite vatten.

Tacksam för svar! Åsa

Svar på tråden: 5-årig sängvätare.....

Varför pinsamt?

Skrivet av  PiaL
Alla som delar problemet kan få råd och stöd här.
Första gången bvc hjälpte oss med minirinspray och underlägg var min son 5. Då fick han en bebislillebror, och ville inte längre ha blöja.
Han har provat allt sedan dess, men är fortfarande sängvätare nu när han snart blir 14. Han har torra perioder, då vi kör minirinkurer.
Min sons största problem är som för din flicka - han sover extremt djupt. Vaknar inte av blixtar och dunder ens. I hans fall hjälper ingenting - det spelar nästan ingen roll om han dricker på kvällen eller inte, det hjälper inte att väcka honom innan vi lägger oss.( det går knappt heller, han är som i dvala) Det är den djupa sömnen som spelar roll.
Därför har han alltid kunnat åka på läger, för där sover han inte lika länge och djupt som hemma.
Och därför har det inte funkat med larmmattor tex. Den enda i familjen som sov vidare i tjutet var ju han!
Hur vi löst det hemma kan du läsa några rader ner-
" jag kan inte avgöra om du är en dålig mamma"
 

Min dotter

Skrivet av  Helena och Fredrika -97
var nyligen fyllda 6 år när hon blev torr på natten :)
Min kompis har en son som hon tog upp varje natt för att kissa från det han var 2,5 år gammal och han blev inte torr innan 7 års ålder på natten ialla fall.
Torr på dagen var han när han var 2 år gammal.
 

Behöver inte skämmas

Skrivet av  Bitte
Man behöver inte skämmas om barnen är sängvätning. vår mellansonen var 6 år så var han fortfarande sängvätning o fick minirin i några månader så slutade han ganska snabbt. Han sov väldigt djupt o kände ingenting. Men nu är han snart 10 år han kan känna sen när han måste på toa så vaknar han o går på toa. det har gått snart 4 år. Han slutade dagblöja när han var 2 1/2 år.
Äldste o yngsta har inte haft problem
 

Tack...

Skrivet av  Åsa
.... för svaren! Vi skämms inte alls och absolut inte hon själv. Om vi har främmande så kan hon komma upp när hon har lagt sig för kvällen med blöja på. Det är skönt att hon inte ser det som ett problem. Hon har endast nämt någon gång att hon har blöja på natten och inte lillasyster. Så vi kör med blöja på natten så länge hon inte protesterar. Peppar, peppar så har det blivit mindre blöta blöjor nu. Även om det fortfarande oftare är blött än torrt.
 

Artiklar från Familjeliv