Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

9-åring

Skrivet av katarina
Min son är nio år och använder utan protest nattblöja varje natt.
Jag behöver inte påminna utan han vill själv ha den på. Varje morgon tar han själv av den fulla blöjan och kastar den.
Jag har prövar minerin och då kissade han mindre men fortfarande kissade han på sig varje natt.
Han tycks ha accepterat att det är som det är och
min undran är om jag ska låta det vara som det är eller om jag ska kämpa för att få honom torr.
Kommer han inte att "mogna till sig" av sig själv?
Tacksam för svar.
Svar på tråden: 9-åring

Det varierar

Skrivet av  Birgitta, since 1997
För de allra flesta går enuresen över så småningom, men det är ändå ca 1% av den vuxna befolkningen som har problem, så det går inte över för riktigt alla, tyvärr.

Var det länge sen ni provade Minirin? Har ni provat Minirin i kombination med Ditropan? Har ni provat larm?

Min dotter är 11 år och kissar också i sängen varje natt, i princip, när hon är utan minirinet. Vi provade minirin ungefär en gång i halvåret under flera år (provade även larm och ditropan i perioder) och det var först under våren förra året som det började ha effekt. Då var hon alltså 10 år. Dottern tycker det är jätteskönt! Hon vågar numera tom sova borta utan sin nattrosa, som vi kallar byxblöjorna. Det är en enorm lättnad för henne, även om hon var himla modig även tidigare, med sin nattrosa.

Jag tror att man ska följa barnet när det gäller att jobba bort enuresen. De perioder dottern verkat tillfreds har jag inte "stört" henne med medicinering, larm osv. När hon däremot själv varit irriterad på omständigheterna så har vi kört ett race igen. Hon har fått styra.

Det där med blöja varje natt kanske ni ska ta en funderare på. Det heter ju att barn med enures inte ska ha blöja till vardags. Hjälpmedel för att skydda sängen kanske ni redan har, annars får ni det som gratis hjälpmedel via distriktsköterskan. Eftersom det faktiskt finns ett litet, litet inslag av bekvämlighet i enuresen så kan det hjälpa till att uppleva obehaget av den våta sängen i stället för att i lugn och ro kunna kissa vidare i blöjan. Det är nog inte en avgörande faktor, men en liten faktor av många kan det nog vara! Jag märker det ganska tydligt på min dotter...
 

Det ger sig...

Skrivet av  Gabbe
Hej!

Det verkar som din son har hittat ett system som han tycker om. Jag tycker nog att du gör rätt i att låta honom sköta detta själv. Så länge blöjan inte är ett problem för honom så varför ska det vara ett problem för någon annan? Det finns säkert en liten risk till bekvämlighet precis som Birgitta säger men han kommer ändå komma till den punkten förr eller senare där han inte vill ha blöjan längre så även om det kanske kan ge honom någon extra torr natt om han slutar med den så tror jag inte det förkortar tillståndet utan han växer troligtvis ifrån det (de flesta gör det) när det är dags för honom. Att gå över till mer tvätt av lakan etc kan istället bli ett stort orosmoment då han känner att han är till besvär och som i sin tur faktiskt kan förvärra situationen. Det viktiga är bara att blöjan aldrig får förknippas med barnslighet eller liknande för han är inte mindre 9 åring bara för det, men det verkar ju inte som ni har det problemet i familjen. Det är bra att han sköter det själv, både att sätta på sig och ta av sig. Se till att ni har bra inkontinensskydd, gärna byxmodellen som är lättare att sköta för honom och absolut inga barnblöjor utan riktiga inkontinenskydd från distriktsköterskan.

Lycka till!

Kram

Gabbe
 

tack!!

Skrivet av  katarina
skönt att höra dessa goda råd från er. Jag blir varm om hjärtat över att ni tar er tid att svara.
 

Blöjor

Skrivet av  utlandspappa
Som utlandssvenkar kunde vi bara helt enkelt gå in i matvaruaffären och köpa sk. Drynites när pojkarna växte ur barnblöjorna. De är en byxblöja som nästan ser ut som vanliga underkläder och finns i storlekar up till 15 års åldern. Kan inte förstå varför de inte säljs i Sverige.

Våra söner är 16 och 12 år. 16 åringen har varit torr i sex månader och förhoppningsvid har 12 åringen inte så långt kvar. Så fort som de var ute ur barnblöjorna klarade de själva med påsättande etc. De var ungefär 8 eller 9 år när vanliga barnblöjorna blev för små. Men upp till dess var det bara vanlig kvällsrutin att vi satte på dem blöjorna. Jag är inte doktor eller psykolog, men jag tror inte att det förlänger sängvätandet om man använder blöjor. Skulle det vara så att det förlänger det något, är det inte bättre att barnet får ordentlig sömn istället för att vakna upp i en våt säng?

Vi har provat larm på bägge två, men tyvärr så funkade det inte. Dels eftersom de sover hårt och dels för att de kissar flera gånger på natten.

Jag hade själv nattblöjor tills jag var 14 eller så och visst var det pinsamt ibland med släktingar och så, men att vakna i en nerkissad säng var det värsta jag visste. Blöjorna då för tiden var ju också mycket tjockare än vad de är nu.

Förlåt om det blev långt, men jag ville bara säga till alla att försöka avdramatisera sängvätningen. Visst är det jobbigt, men det är ju alla fall värst för barnet. Det är lätt att självkänslan får sig en törn, så se till att barnet får stöd av familjen.
 

Drinites är underbara!

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Det finns ingen som helst motsvarighet till det i sverige, tyvärr. Vi använde dem när vi var i Australien en månad för ett par år sen och köpte med oss så mycket vi fick plats med i bagaget när vi åkte hem. De är smidiga, diskreta och barnanpassade på ett helt annat sätt än de hjälpmedelsblöjor vi kan få via landstinget. Jag har ringt, mailat och jagat Kimberly-Clark, som tillverkar dem, massor med gånger för att försöka påverka dem att ta in Drinites på den svenska marknaden. Utan framgång. Antagligen är det en "död" produkt här, eftersom vi får hjälpmedelsblöjor gratis...
 

Landstinget

Skrivet av  utlandspappa
Det är kanske något som Landstinget skulle ta in. De är jätte bra för barnets självkänsla eftersom mamma eller pappa inte behöver hjälpa till som man behöver med tejparna på vanliga blöjorna. Up & Go funkar ju också men inte upp i åldrarna.
 

Landstinget tittar mest på pris

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Det finns byxblöjor att få via landstinget, i alla fall om man bråkar lite. Men det är inte alls detsamma som varken up&go eller drinites! De är stora och otympliga och det finns bara i vuxenstorlekar. Min dotter är ganska stor, så hon har hjälpligt kunnat använda storleken extrasmall, men de är egentligen för vida i benen osv eftersom de är anpassade till en vuxen kropp.

Helt säkert är det inköpspriset som avgör! Landstingen gör ju stora upphandlingar på såna här artiklar och tar in anbud från olika leverantörer...
 

Helt klart...

Skrivet av  Gabbe
Så ser jag också på det, under förutsättning att barnen är med på det (fast jag gissar att du inte heller tycker att man ska tvinga på dem blöjor). I större delen av västvärlden finns dessa alternativ; Drynites, Goodnites etc för sängvätare. Dom är bra för dom är tunna och enkla så dom går att smyga in under en pyjamas etc utan att det syns. Anledningen att de inte finns i Sverige är nog både på gott och ont.

Vi är nog ett av få länder där man får inkontinenshjälpmedel på "recept" dvs utan extra kostnad om man behöver dem. Detta gör att det är svårt för företag som t ex tillverkar drynites typen av produkter att marknadsföra dem i Sverige i matvaruaffärer som man gör utomlands eftersom det finns ett alternativ att få gratis hjälpmedel från distriktsköterskan. Visserligen är det bra för familjer med ansträngd ekonomi att slippa betala för dem men det minskar också utbudet och den positiva konkurrensen som det medför så urvalet blir litet. På samma gång så känns det mer påtalat att känna sig annorlunda om man måste gå till distriktsköterskan för att få ut hjälpmedlet än om det finns i butiken och därmed blir mer "vanligt". Exempel är t ex Goodnites i USA som görs av Kimberly clark. Dom har TV reklam för sin produkt och ett stort informationsmaterial som har hjälpt många unga sängvätare att känna att dom inte är ensamma om problemet. Jag kan rekomendera alla som vill visa hur vanligt problemet är för sina barn att gå in på sidan www.goodnites.com. Även om produkten inte är tillgänglig i Sverige så visar sidan på hur vanligt problemet är och gör att barnen inte behöver känna sig så ensamma med det.

Hur gör ni nu sedan ni kommit tillbaks till Sverige?

Kram

Gabbe
 

inte tillbaka

Skrivet av  utlandspappa
Vi fortsätter som vanligt eftersom vi inte har kommit tillbaka för att stanna. Vi bara kommer över för att hälsa på släcktingar och dyligt. Vi handlar alltid med oss ett bra lager innan vi kommer. de är också väldigt bra på flyget.

Jag kan förstå både Landstinget och Kimberly-Clark i deras beslut, men det är ju mest synd om barnen som kunde få en bättre självkänsla med enkla producter som dessa.
 

Artiklar från Familjeliv