Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

11-årig styvson

Skrivet av anonym
Jag har en snart 11 -årig styvson som är sängvätare. Ibland torr i perioder, men plötsligt kissar han på sig varje natt. Eftersom han är så pass gammal har vi prövat med att ställa hans väckarklocka på 4.00 på natten så att han själv kan gå upp och kissa, men han sover så djupt så att han inte vaknar av klockan. Det slutar med att vi själva får gå upp och stänga av väckarklockan och väcka honom och kissa honom. Han har inte visat något som hellst intresse att bli av med detta och blir ofta sur om man påpekar att han inte ska dricka mer än ett glas dricka efter klockan 18.00.
Vi har prövat Minirin utan resultat. Vad ska man göra, är det bara att vänta ut? Finns det något belöningssystem att jobba efter eftersom han inte tar detta på allvar själv? Vi har aldrig förstorat upp detta eftersom vi inte vill lägga någon skuld på honom, men vår uppfattning är nu att han tar detta alldeles för lättvindigt. Det är påfrestande att vakna varje natt pga. detta med tanke på att vi nu också har en tvåmånadersbebis som gärna skriker på natten.
Svar på tråden: 11-årig styvson

Mitt standardråd igen...

Skrivet av  Gabbe
Lär pojken att sköta det själv. Det är hans liv och kropp så vill han inte kämpa för att bli av med det så tycker jag han är tillräckligt gammal för att välja det men han måste också stå för konsekvenserna. Lär honom tvätta lakan, bädda sängen, bädda ur sängen etc. Skaffa också bra underlägg hos distriktssköterskan, vill han nu absolut inte gå dit heller så köp plastad frotte som metervara på en tygaffär så det täcker hela sängen, två uppsättningar minst. Sedan kanske han blir mer intresserad av att göra något åt saken när det blir jobbigt att tvätta varje dag.

Däremot är det viktigt att ni inte presenterar en sådanhär sak som ett straff utan ta lite i taget och visa såklart att ni fortfarnade bryr er och engagerar er.

Lycka till!

Kram Gabbe
 

inte lätt

Skrivet av  utlandspappa
Det är inte en lätt situation och inte så lätt att svara på när man har alla informationerna. Till exempel, hur länge har han kissat i sängen? Kan det ha med det nya syskonet att göra eller föräldrarnas skilsmässa att göra. Är det kanske för att han är för trött och kanske behöver lägga sig tidigare?

Om ni kan prata med honom på alvar, så skulle jag kolla hur det är i skolan. Om han har problem med kompisar eller om han blir mobbad. Det kan vara en underliggande orsak. (Talar med erfarenhet)

Om ni inte gör det redan, se till att han själv får ta hand om blöta sängkläder och kanske på det sättet få honom lite mer intreserad av att göra något åt kissandet. Hot funkar inte och skall aldrig utövas eftersom det är ytterst sällan som barnet kan göra något åt sängvätningen.

Men framför allt ta med honom till er doktor så att han kan kolla så att det inte är en infektion eller liknande.

 

till utlandspappan

Skrivet av  anonym
hej utlandspappa.

Min styvson har kissat i sängen innan separationen mellan hans biologiska föräldrar, dvs. vid fyra årsålder. Att det skulle vara psykologiskt är en möjlig förklaring, men skulle det då sitta i sex år efter separationen? han blir inte mobbad i skolan och älskar sin lillebror. Vi har tagit honom till läkaren vid fyra tillfällen (Sackska baarnsjukhuset) och fått bla. Minirin och en massa kisskydd. kisskydden används varje dag, minirin fungerade inte tillfredsställande pga. biverkningar. Vi får väl lägga det praktiska ansvaret på honom och hoppas att det blir bättre. Tack för dina synpunkter.
 

Håller med dig

Skrivet av  utlandspappa
Jag får nog hålla med dig att det är lite långt efter separeringen, men å andra sidan vet man ju inte vad som går runt i deras huvuden. Det låter ju inte som om det var lillebrors tillkomst som är andledningen heller, som tur är. det kan vara lite jobbigt när de vill vara bebis igen.

Försök med det praktiska ansvaret till att börja med och se hur det går. Almenacka är också ett bra hjälpmedel. Stjärnor och bockar fär torrt och vått. Går det inte med det praktiska så finns det ju alltid blöjor tills det blir torrt. Det är inget att skämmas för. De håller sängen torr och kan nog funka som morot.

Lycka till och berätta hur det går.
 

utlandspappa

Skrivet av  anonym
tack för dina råd. vi ska genast pröva.
kram anonym
 

Artiklar från Familjeliv