Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När få hjälp?

Skrivet av 4 barns mamma med sängvätande son
Min son är 5 år och 4 mån gammal, han har troligen ärvt min "sängvätningsgen", för ca 2-4 ggr i månaden kissar han i sängen. Det går i perioder. Oftast sker kissandet när han antingen är sjuk/på väg att bli sjuk eller varit uppe senare än vanligt. Sen blir det några nätter efter varandra för att åter vara torr i veckor/månader.

Frågade på BVC om detta och hon ringde till barnmott. de sa att de inte ens tar emot barn ang detta förrän tidigast 6 år! Det måset ju skilja otroligt mycket mellan olika landsting i denna fråga??

Nu var bvc-sköterskan schysst och gav mig en förp underlägg i alla fall.

Hoppas så klart att sonen ska växa i från detta ( har varit utan nattblöja sen före 3 års ålder och dagitd torr sen han var knappt 2 år ) så småningom, men skulle gärna testat minirin om vi fått chansen till det. För han blir ledsen av att vakna i blöt säng :-(
Svar på tråden: När få hjälp?

Här får

Skrivet av  Helene
man hjälp från det att de fyllt 4 år.
Vi har två killar som kissar i sängen VARJE natt minst 2 ggr!!!
Gissa om tvättmaskinen går varm här!
 

Kissa ofta!

Skrivet av  fd sängvätare...
Min 6-åring fick vänta ca 6 mån på sin madrass eftersom alla äldre går före i kön. (Bor i gbg så här finns ju en hel del barn...) Fick sen en lista där vi fick fylla i att min pojk verkligen såg till att kissa morgon,frukost.lunch osv-just detta att bli påmind om att gå och kissa under dagen-ibland glömmer de ju av det-funkade mkt bättre än madrassen.Han vaknade ändå inte...Min son kissar nu ca 1 gång/mån och det är ju helt ok!
 

Artiklar från Familjeliv