Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nattkissande 5-6-åringar ,snarkningar och halsmand

Skrivet av Lotte65
Har svårt att se 5 och 6-åringars nattkissande som ett problem.Det är vad jag vet vanligt och på gränsen till vad vården vill hjälpa till med.Jag har 4 barn min äldste blev torr dag som natt i 2,5 årsåldern .Barn nr.2blev torr dagtid i 3-årsåldern och har kissat i sängen då och då med med längre och längre mellanrum upp tills nu ,han är14 och nu kan det gå månader emellan.Barn nr.3 är 10 nu och hade blöja tills han var 9.I7-8 årsåldern blev det ett problem för honom .Vi sökte hjälp och han fick pröva Minirin och "kisslarmdosa"i kalsong kopplat till väckarklocka ,inget gav resultat.Vi avvaktade 1 år och tog kontakt igen.Två nya larm perioder följde med halvbra resultat.Vi började prata om hans snarkningar som eventuellt kan påverka.I November förra året togs hans mandlar bort och det har haft positiv effekt.Han kissar nu i sängen cirka en gång i veckan!.Mitt fjärde barn och enda tjejen hittills blev torr på dan runt 2,5 och på natten runt 5-årsåldern ,nu är hon snart 6 och kissar aldrig i sängen.5 och 6 åringar är fortfarande ganska små och det finns så många som ej är torra på natten.Ta det lugnt och avvakta lite.Min historia är också ett sätt att tipsa om detta med snarkningar och ev.förstorade mandlar.
Svar på tråden: Nattkissande 5-6-åringar ,snarkningar och halsmand

Varför mindre problem..

Skrivet av  4 barns mamma med sängvätande son
bara för att barnet är 5 år? För min son upplever detta redan som ett problem, och detmåste jagju ta på allvar. Och med min egen historia av sängvätning i bagaget så kan jag lätt känna med honom. Jag tror heller inte att han kommer att ha slutat med sina "kissa-i-sängen-perioder" när han är 7 år, varför skulle jag då låta honom gå 2 år till och tycka att det är jobbigt, om jag kan göra nåt för att hjälpa honom redan nu? Vore han "bara" omogen i att klara kissandet så kunde jag förstå det, men så är inte fallet som jag misstänker.

Tack för tipset om halsmandlar.. han snarkar nämligen också väldigt mycket så jag ska vara observant på detta i framtiden, för som jag skrev nedan så får vi inte ens en läkartid hos oss på ett år minst :-(
 

Artiklar från Familjeliv