Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Minirin natt tre och fyra.

Skrivet av Ann
Jag kan nu konstatera att Minirin inte fungerar som enda metod för min dotter. Hon kissar fortfarande även om mängden minskat väldig mycket. Men antalet gånger hon kissar är lika många.

Kan någon förklara för mig varför hon kissar efter bara två timmar trots att blåsan inte ens var halvfull?

Natt 2 hade hon inte blöja. Jag lade henne 21, 24 tog jag upp henne när jag lade mig, 02 kissade hon första gången - upp och bytte - 04.30 var det dags igen och då satte jag blöja på henne igen för då var hon ledsen.

Någon som har tips förutom att låta saken bero ett tag till?

Ann
Svar på tråden: Minirin natt tre och fyra.

Hon är ju inte ens 5 år ännu

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Faktum är att jag är lite förvånad över att ni fått minirin så tidigt. Det är nog ganska ovanligt att det fungerar på så små barn, som dessutom kissar så mycket som din dotter gör. Jag vill inte få er att misströsta, men det är nog ändå så att ni gör bäst i att ta det lugnt och avvakta nåt år eller två...

Att hon kissar så ofta kan möjligen bero på att hon inte bara producerar för mycket urin på natten utan dessutom har en överaktiv blåsa. Den kombinationen är inte ovanlig. Kissar hon ofta dagtid också?

Låt henne själv välja om hon vill ha blöja eller inte på natten och beväpna er med storförpackningar tvättmedel och tålamod. Bädda sängen smart med flera lager och förbered extra täcken så bytet går snabbt de nätter hon väljer att sova utan blöja.

Den här sidan tycker jag är jättebra:
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=436

Liksom den här:
http://www.sangvatning.nu/indexex.html
 

Hej Birgitta.

Skrivet av  Ann
Dagtid kissar hon inte alls ofta, kan hålla sig mycket länge. Överaktiv blåsa, hur funkar det???

Ann
 

Slarvigt uttryck

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Överaktiv blåsa är egentligen ett slarvigt uttryck. På den ena sidan jag hänvisade till är det bra beskrivet, om än med lite väl medicinska termer. Enures orsakas dels av att produktionen av urin inte minskar under sömn (polyuri), vilket Minirin ska hjälpa till med, och dels av att inte blåsmuskulaturen slappnar av som den ska (detrusorhämning). Orsakerna kan förekomma var för sig eller tillsammans. Jag kopierar från sidan:

1. Nattlig polyuri
Den normalt förekommande sänkningen av urinproduktionen under sömn uteblir pga otillräcklig insöndring av antidiuretiskt hormon (ADH, vasopressin). Man har nyligen funnit att den nattliga polyurin alternativt kan orsakas av ökad utsöndring av natrium eller calcium i urinen.

Oavsett vad polyurin beror på är den huvudorsak till enuresen hos knappt 2/3 av sängvätare.

2. Otillräcklig hämning av blåsmuskulaturen (detrusorn)
Eftersom blåsan är en muskelsäck måste dess nervkontroll dämpa muskelaktiviteten så att detrusorn är ordentligt avslappnad.

Den ofullständigt hämmade detrusorn rymmer en mindre volym än den normalt hämmade och därför måste miktion ske vid en mindre volym (än blåsans anatomiska kapacitet).

Bristen på detrusorhämning kan förekomma under hela dygnet och man finner då i anamnesen att barnet har täta miktioner och urgency dagtid.
Den ofullständiga hämningen kan också finnas endast under sömnen och med normal blåsfunktion dagtid. I detta fall kan patienten felaktigt bedömas ha en monosymtomatisk enures.

Otillräcklig detrusorhämning är huvudorsak till sängvätning hos mer än 1/3 av patienterna.