Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har nu provat minirin

Skrivet av Helene
men utan effekt.
Jo lite effekt hade den, han kissade mer. Men det var ju tvärtom jag ville ha det.
Vi har provat några ggr och nu tänker jag inte prova det mer, känns lönlöst.

Ska ringa familjeläkaren och se till att vi får en remiss till uro. i Gävle.
Nu vill jag ha en pipmadrass, trots att de låter som en brandvanare. ;)
Svar på tråden: Har nu provat minirin

Trasig skiva

Skrivet av  utlandspappa
Jag vill inte låta som en trasig skiva, men om killen bara är 6 år skulle jag nog föreslå att du använder blöja på honom ett tag till. Såvida han nu inte lider av detta. Var tionde 7 åring kissar fortfarande i sängen och många, om inte flertalet, av dessa sover med blöja. Så länge som det inte uppfattas, eller används, som ett straff, är det ett av det bästa hjälpmedelen.

Det är viktigare att barnet, och du själv, får sova ordentligt om natten. Jag talar från erfarenhet, både från min egen barndom och mina söners. Visst var det pinsamt ibland med blöja när man blev större, men kissiga sängar var värre. Jag växte ifrån det när jag var 14 eller 15 och det har inte lämnat några större ärr, mer än att jag har givit mina söner samma problem. Men kom ihåg, det är bara ett problem om man låter det vara ett.

Brandlarmen provade vi också på när jag var liten. Fy sjutton! Det blev inte mycket sova av då. Jag mådde bättre av att få sova hela natten, men så var jag en av dom barnen som behövde min sömn. Dessutom pinkade jag ju på mig flera gånger om natten, så det var ett väldans oväsen hemma. Vi har också provat dem på killarna. En av dem hade samma problem som jag. Larmet gick varannan timme. Den andra sov så hårt att han inte ens vaknade av det. Alla andra i huset gjorde det dock. Han låg bara lugnt och simmade i den våta sängen med larmet ringande i öronen.

Jag ber om ursäkt att det blev långt igen. Prova larmet, men om det inte funkar, misströsta inte. 99% blir torra på natten av sig själva. För resterand procentet har larm eller medicin ingen som helst nytta.
 

Tack för

Skrivet av  Helene
att du svarade.

Jo, han lider av det tyvärr.
Han skäms och vi har absolut inte sagt ngt om hans kisseri, att det skulle vara fel eller så.
Utan på dagis så har kompisarna sagt att de slutat med blöjan för länge sen.
Vi har sagt att det är ju ingen som vet om att han har blöja lr skydd i sängen och vi har berättat att en del barn kissar i sängen på natten osv.
Vi har berättat att både jag och min man kissade i sängen i många år.
(Jag slutade när jag var 14 år)
Och att det inte är ngt att skämmas för.
Men tyvärr så hjälper inte det.

Precis som du skriver så har det heller inte lämnat några ärr på mig utan "bara" det att äldsta killen nu kissar i sängen.
Mellankillen vill bli torr för att han ser äldsta sova utan blöja så han får sova utan blöja han med.
Yngsta har jag inte en aning om än för han är bara 5 veckor :) Så där är det ett tag kvar om man säger så.

Jo vi ska försöka få låna en madrass och hjälper det inte så hjälper det inte.
Hjälper det bara en gång så är det värt och se grabben stolt.
Han växer något så oerhört "bara" han klarat sig några timmar på natten.

Hmm..det vart ju långt det här oxå! *sorry*
 

Artiklar från Familjeliv