Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hurra! Hittade denna sidan idag...

Skrivet av Lena
Har snabbläst genom sidorna här och känner att jag nog kan få utbyte av er här!
Jag har en 5-årig son som kissar ner sig på dagtid. Han slutade med blöja vid 2 års ålder, och med nattblöja innan 2,5 års ålder. Sedan dess har han kissat i sängen max 5 gånger på natten. Problemet är dagtid. När han slutade med blöja hände det väl att han kissade ner sig någon gång, men vid 3,5 års åldern började han kissa ner sig oftare och oftare. Samtidigt hade han ofta feber, ca varannan vecka hade han feber i 3 dagar. Febern försvann i somras, men det sista året kan man säga, har varit jättejobbigt. Han kan kissa ner sig 5 gånger om dagen. Både på dagis och hemma. Barnläkaren menar att det beror på att han är så hård i magen, så han har använt Microlax och Lactulos, men jag tyckte inte det gjorde någon skillnad. Nu vägrar han att ta medicinen och jag tycker inte att det ä lika ofta han kissar ner sig nu. Jag försöker påminna honom att gå på toa. Det har funnits sådana här perioder på några veckor innan, som funkat bra, men sedan har eländet börjat igen.
Nu börjar han ju skolan till hösten, och det är ju jag mest orolig för. Det är ju ett mycket hårdare klimat. På dagis bryr sig de andra barnen inte om det. Många gånger kan han gå med blöta byxor, precis som om han inte känner att det är blött.
Finns det någon som orkat läsa ända hit och som känner igen sig!
Hälsningar Lena
Svar på tråden: Hurra! Hittade denna sidan idag...

Precis som min dotter!

Skrivet av  ML
Har en dotter som fyller 6 år nu i april och hon är precis som din son.
Vi fick också lactulos i somras för uroterapeuten sa att hon var hård i magen men det blev bara värre:( Hon blev så lös i magen så hon hann inte gå på toa, trots att jag bara gav henne en 1/4 påse.
Hon kan också gå runt med blöta trosor å byxor tills jag ser att hon är blöt eller att hon börjar lukta kiss.
Jag försöker påminna henne om att gå på toa ca varannan timme för annars händer det olyckor å ibland funkar det bra å ibland inte.
Det e jobbigt för det känns som om det enda man gör är att tvätta och att tjata om toabesöken:(
Å ibland känner man bara för att ta på henne en blöja fast det vill man ju inte ändå.
 

min dotter är så nattetid

Skrivet av  flickmamman
hon kissar på sig om hon inte har blöja, & vaknar inte.
 

Hur gammal?

Skrivet av  utlandspappa
Hur gammal är din dotter?
 

5 år.

Skrivet av  flickmamman
l
 

ta det med ro

Skrivet av  utlandspappa
Hon är inte så gammal ännu. Om hon är OK med blöjorna skulle jag nog inte göra för stor affär av det. Rätt som det är så slutar det av sig självt.

Det finns ju tusentals med samma problem i den åldern. Inte undra på att de gör blöjor som är så stora. Så länge som barnet inte känner att det är ett problem för föräldrarna. Bara ta det som helt vanligt och så blir det helt säkert bra till slut.
 

Jag känner igen mig!

Skrivet av  E
Har också en kille som skall börja skolan till hösten. Han har varit torr nattetid i ett halvt år men kissar ner sig dagtid. Jag har haft lite bekymmer över att han skall få gå till skolan i blöja men nu har vi fått kalsonger med läckageskydd( tar ca 110 ml) Fungerar toppen, han är nöjd av att inte behöva blöja och ha riktiga kalsonger. Vi gav upp att bara h vanliga kalsingar då vi var tvungna att byta 8 ggr per dag.
 

Hej igen!

Skrivet av  Lena
Tack för era svar. Även om det är tråkigt att era barn också har problem med kisseriet, så är det ju en tröst att veta att man inte är ensam om det. Vi har haft en period nu, som det funkat väldigt bra. Han har inte kissat ner sig många gånger alls nu i februari. Jag har helt slutat med medicinerna, tror inte att det är den hårda magen som är problemet. Han har däremot börjat stortrivas på dagis. Vågar busa och vara sig själv helt och hållet. Har varit lite försiktig innan. Kanske kan det vara en del av lösningen. Vem vet? Jag hoppas verkligen att det här jobbiga är över nu och att det inte bara är en kort period som det funkar. Jag har aldrig funderat på att sätta på honom blöja igen, men kommer kissandet tillbaka när det är skoldags, kanske man skulle skaffa sådana där kalsonger med inlägg. Det lät ju bra. Jag hoppas att era små också klarar sig snart. Många gånger kan det nog vara så enkelt att de har för mycket att tänka på och att leken är viktigare är kissandet. Tack än en gång för era svar.
Kramar Lena
 

Artiklar från Familjeliv