Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

fråga...

Skrivet av mn
min tjej som är 5 år kissar ofta på sig. hon gör det på väg till toa. det brukar inte komma allt, men tillräckligt för att blöta ner trosor, byxor. detta kan ibland hända flera gånger om dagen. hon kissar väldigt ofta och detta har kommit nu de senaste. hon slutade sent med blöjor och hade efter det en period där hon höll sig bra. jag undrar, är detta slarv från hennes sida? eller kan det vara något "fel"? vi vill ju så gärna hjälpa henne!
Svar på tråden: fråga...

tips och fungeringar

Skrivet av  SSK
hejsan. du säger att din dotter kissar på sig så pass att trosor och byxor blir blöta men att hon inte kissar på sig helt. det låter som det helt enkelt är så att hon först märker att hon måste kissa när det börjar komma och då blir det ofta som du skriver att hon hinner blöta ner trosor och byxor lite innan hon hinner till toan.det är inte alls ovanligt att det är så hos barn. du skriver också att hon slutade med blöja sent, men det kan faktiskt vara så att hon är i det staidet nu att hon så sakta börjar få kontroll på kisseriet men inte riktigt är mogen för det än. mitt råd är att prata med henne och låta henne ha blöja på sig, för det är ju trots allt bättre med kiss i bblöjan än i byxan, och sen att ni pratar med henne att hon ska säga till eller själv springa in på toan när hon känner att hon måste kissa. det är inte alls ovanligt med blöjor i hennes ålder så det är inget att skämmas och ärligt talat så tror jag att er dotter också skulle tycka det var bättre så. för det kommer ge med sig rätt snart eftersom hon inte kissar på sig helt men ändå så pass att byxorna blir blöta och det kan ju lätt bli pinsamt för henne och det är fullt förståeligt.så ta det lite med ro och avvakta och låt henne ha blöjor säg någon/nåra månader till så löser det sig nog ska du se. och jag lovar att hon är inte ensam om problemet heller. man kan inte jämföra sitt barn med andras hela tiden utan alla utvecklas olika, det finns dom som är torra vid 1½ års ålder och dom som blir det vid 6 års åldern eller ännu senare med så det är ingen större fara.
jobbar själv på en barnavdelning på sjukhus så jag vet hur det kan vara.
ta det med ro och gör inte så stor affär av det.
 

Jag håller inte med SSK om blöjor

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Ett barn som kommit ur blöjorna ska inte tillbaka till dem, om det inte uppstår handikapp eller liknande upp i åldrarna.

Försök i stället få er dotter att kissa på regelbundna tider eller vid speciella situationer, så att hon slipper bli sådär vansinnigt kissnödig så hon inte kan hålla sig. Många barn i den åldern har svårt för att avbryta sin lek för att gå och kissa, leken är mycket viktigare och kissandet prioriteras inte. Sen är det plötsligt för sent... Det behöver inte vara värre än så! Och då hjälper det att ha rutiner. Alltid kissa före maten, alltid kissa innan man går ut osv.
 

inte blöja...

Skrivet av  mn
nä blöja behöver hon inte igen!
hon kissar på regelbundna tider, men ibland hjälper det inte. hon kan bli akut kissenödig efter ca en halvtimma. inte kul om man sitter i bilen på motorväg eller så... ibland undrar jag om det kan vara någon uvi, men då skulle hon väl ha fler symptom...???
 

Uvi på barn...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... kan ge väldigt diffusa symptom, så det är absolut värt att kolla!
 

Artiklar från Familjeliv