Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är ny på den här sidan

Skrivet av @nette
Min son är 9år och sängvätare.Vi har provat med minirin både som tabletter och nässpray utan resultat.Skolläkaren sa att minirin inte hjälper om man är slarvig med att kissa på dagen,så sonen fick lära sig kissa ordentligt på dagen.Efter det blev han torr och har varit det i flera månader,men nu helt plötsligt har han börjat kissa i sängen igen i princip varje natt.Brukar det vara så? Jag som trodde han vuxit ifrån det och blivit torr.Är det bara att börja om från början nu?
Svar på tråden: Är ny på den här sidan

Ta det lugnt

Skrivet av  utlandspappa
Börja inte om från början, men se till att han kissar ordentligt på dagarna. det var ju det som hjälpte förra gången. En annan sak som behöver kollas är att det inte något som går snett i skolan eller hemma. Barn börjar ju lätt att kisa i sängen om de är oroliga om något.

Lycka till!
 

Okej

Skrivet av  Anette-73
Har varit på induviduellt samtal i skolan och dom sa att allt var bara bra i skolan och här hemma har det inte heller hänt något utöver det vanliga.Hade det varit i slutet av sommaren och skolan snart skulle börja hade jag nog knappt reagerat att han börjat kissa i sängen igen ,för han är lite orolig av sig.Men nu har det inte hänt något.Ja ja hoppas att det är tillfälligt,det är ju ingen katastrof för vi har massor av underlägg och tvätt maskin fast det är synd om sonen.
 

Oj fel nick

Skrivet av  @nette
.
 

Ganska vanligt

Skrivet av  Ullen61
Jag tror att det är ganska vanligt, efter vad jag läst här på föräldranätet, med "återfall" efter flera torra månader. Kanske det dock är värt att kolla att han t.ex. inte har urinvägsinfektion eller något annat. Vad jag förstått är det först om sängvätningen kommer tillbaka efter 6 månaders fullständig torrhet som läkarna talar om "sekundär enures" istället för "primär", men jag tycker att ni ska kontakta läkare även om det inte gått 6 hela månader. Att kissa regelbundet dagtid kanske han måste fortsätta med i flera år?
 

Artiklar från Familjeliv