Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej

Skrivet av emsalie
Har en tös på snart 9 år som precis har fått börjat med kisschema. Hon kissar i sängen ca 2 ggr i veckan.
Någon som har bra erfarenheter av det som erbjuds hos uroteraputerna? Hjälpte det med ett kisschema, att kissa var tredje timme?
Svar på tråden: Hej

Inga direkta erfarenheter

Skrivet av  Ullen
Vi har inte några erfarenheter av om det hjälper eller inte, för vår son har inte lyckats med att kissa regelbundet. Han har fått en klocka som vibrerar kl. 11 (i början av lunchrasten) varje dag, men dels gillar han inte toaletterna i skolan, dels är det svårt att pricka in rätt tillfälle. Han vill inte gå ifrån maten för att kissa, men inte heller gå in från skolgården, och han äter ju inte lika fort varje dag.

Klockan vibrerar igen kl. 14.50, strax efter att han kommit hem från skolan och då kissar han. Sen påminner vi honom kl. 18.30 också. Han började med kisschema samtidigt som han minskade sitt drickande efter kl.19, fick sin Minirin-dos ökad och Detrusitol utskrivet och sen dess har de våta nätterna minskat från 5-6 i veckan till 1-2. Men vi vet ju inte om det beror på det något mer regelbundna kissandet, det minskade kvällsdrickandet, den ökade Minirindosen, Detrusitolen eller en kombination av allt detta.
 

Det där med klockan vill jag veta mer om!

Skrivet av  Cina
Vår 9-åriga tjej har en benägenhet att "glömma bort" att kissa under dagen. Hon är natt-vätare, tar Minirin och Detrusitol och vi står under uroterapeutens "beskydd". Men den här idén med att något påminner henne om toabesöken, det har vi efterlyst.
Vad för sorts klocka är det? En vanlig, som ni ställer in alarmen på, eller? Men i så fall går det väl bara att ställa in EN tid?
Tacksam för svar.
 

Tyvärr en speciallösning

Skrivet av  Ullen
Vår uroterapeut sa att det finns klockor på Clas Olsson som vibrerar istället för att pipa. Tyvärr har de inte dem kvar. Om man inte tycker det är pinsamt med pipet finns armbandsklockor på t.ex. Teknikmagasinet och Clas Olsson där man kan ställa in 5 alarmtider per dag, men de kostar tyvärr ca 800 kr och uppåt (tror jag), och är rätt stora och klumpiga. En annan variant är att skaffa en mobiltelefon med kalender och vibration, men det kan också bli dyrt och svårt att få plats med i fickan.

Jag har en bror som arbetar med hjälpmedel för hörselskadade och jag frågade honom om han visste om det fanns armbandsur med vibration. Det finns ett företag (minns inte vad de heter) som förut importerade sådana till Sverige och sålde till hörselskadade och just uroterapeuter, men efterfrågan var så liten så de har slutat med det (kanske borde vi alla stöta på uroterapeuterna om denna möjlighet, så att de börjar importera den igen?). Som tur var hade de en liggande kvar som min bror fick, eftersom han är en stor kund hos dem. Den har bara 2 larmtider per dag, men det räcker för vår son, eftersom han går hem direkt efter skolan.
 

Tack för infon!

Skrivet av  Cina
Synd att det tydligen inte går att få tag på dessa klockor mer. Jag ska ta upp det med vår uroterapeut och se om hon kan ha nå´n idé.
Tack för att du delar med dig av värdefull information, du ska veta att du är till stor hjälp för många här inne genom ditt stora kunnande om nattenures.
Själv är jag dålig på att skriva här inne, men jag läser desto mer.
 

Tack!

Skrivet av  Ullen61
Känns bra att man kan vara till lite hjälp. Jag är obotligt nyfiken av mig och har därför tagit reda på så mycket jag kan på enures (har ju dessutom haft två barn med kraftiga och långvariga problem med enures, min bonusdotter kunde sluta med Minirinet först när hon var nästan 16 år). Nu är det kul att även andra kan ha nytta av det jag lärt mig.
 

Artiklar från Familjeliv