Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det normalt? *långt*

Skrivet av Trött mamma
Hittade just denna sida och hoppas att någon kan svara på mitt långa mail.
Min 7-årige son har haft en dålig natt. Han lade sej 20.00 och hade kissat innan. 21.30 vaknar han och går upp för att kissa. Då hade det hunnit komma lite i pyjamasen så han fick byta. Till råga på allt var han halvsovande och satte han sej PÅ toalocket och kisset rann överallt. :-(
00.30 väcker han mej och har kissat ned i sängen. Och han hade råkat ta överkastet från fotändan som täcke och även kissat på den (Suck!).
Sen vet jag inte om han varit upp något mer i natt, för han brukar gå upp själv också. Men oftast väcker han oss. Lillebror sover oftast hela natten.
I går drack han bara mjölk till maten och åt lite fil+ smörgås innan sängdags. Han drack väl lite vatten där emellan.
Fattar inte hur han kan kissa så mycket. Vi har låtit ta blodsockerprov på honom, så han har inte diabetes.

Han har fått ha blöja nattetid tills han var över 5 år för att han kissade på nätterna. Periodvis har han nu gått på toa flera gånger på rad under kort tid. Tex 5 gånger på 30 minuter. Visserligen var han förkyld då.
Dagtid tar han sällan tid på sej att gå på toaletten och går ofta i sista sekund. Ofta luktar det lite kiss i byxorna, så det blir mycket tvätt.

Är det normalt eller inte??? På bvc sa de för ett år sedan att de inget gör förrän har är 8 år om problemet är kvar. Han har nyss fyllt 7 år och det är länge kvar tills han blir 8. Det är urjobbigt med all extratvätt och hackiga nätter. Jag är så trött (gäsp). Min sambo känner samma trötthet av all avbruten sömn. Vi brukar turas om att gå upp, men oftast kommer pojken till mej på nätterna. Tack vare detta skulle vi inte orka med ett tredje barn. Trots att jag är sugen på det.
Han har en lillebror som varit torr sedan han var 2 år.
Har ni liknande erfarenheter? Har ni fått hjälp för det? Hur har det gått?
Svar på tråden: Är det normalt? *långt*

Normalt men behandlingsbart

Skrivet av  Ullen
Det är mycket vanligt att 7-åringar kissar i sängen (ca 10% av barnen i den åldern gör det), men det finns bra behandlingar och experterna rekommenderar att man behandlar redan från 6 års ålder om barnet själv är motiverat. Vår son, som nu är 13, kissade också i sängen flera gånger varje natt när han var i den åldern, om han inte tog medicin.

Eftersom er son ibland vaknar (nästan) när han är kissnödig kan det räcka med att prova larm några veckor. För barn som sover mer tungt brukar det inte fungera med larm förrän de är lite äldre och då är medicin bättre. Man kan också prova en kombination av larm och medicin.

Därför tycker jag absolut att ni ska ta kontakt med läkare igen. Ta med er den artikel som jag tipsar om i inlägget "ny artikel i läkartidningen" på förra sidan i den här snackgruppen. Där påpekar Sveriges främsta expert på området hur viktigt det är att erbjuda behandling. Om BVC eller vårdcentralen inte vill hjälpa er kan ni kontakta någon annan, som t.ex. kan skriva remiss till en barnläkarmottagning.
 

Till mig sa dom

Skrivet av  emsalie
att efter 6 års ålder är det läge att söka för det. (Uppsala Akademiska)Om man gör det har man ju också rätt att få madrasskydd och pappersdrag utskrivna, jättebra.
Ta kontakt med er husläkare tycker jag. Eller ring en barnuroteraput.
 

samma i Örebro

Skrivet av  bullen71
Det är samma i Örebro,,,,där får man hjälp efter 6 års ålder (tidigare om man har skäl till det).
Hälsningar Åsa.
 

Inte för oss..

Skrivet av  Pia
Läkaren tycker inte alls att det är någon stress med att göra något åt det än. Min son är 8 och kissar i sängen 1-2 ggr/natt.
 

Artiklar från Familjeliv