Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Engångsskydd!

Skrivet av Lotta
Har en son som snart fyller 5 som kissar i sängen var och varannan natt. Är det någon som vet om man har rätt till madrasskydd? Vi ska snart åka utomlands och vill ha tag på engångsskydden, det verkar mest praktiskt. Om vi inte har rätt att få dem genom BVC, vet någon om man kan köpa dem någonstans?
Svar på tråden: Engångsskydd!

jättedyra

Skrivet av  bullen71
De fins på apoteket, men är dyra. Det kan väl gå an om man vill köpa bara för en semesterresa, men funkar ju inte om man behöver ha i hemmet.
Jag har haft/har madrass-skydd gratis från hjälpmedelscentralen (utskrivet av läkaren på barnmottagningen).
När vi skulle på semester förra året (första gången som vi inte sov hos kompisar utan hyrde stuga) så fick vi blöjor utskrivna så vi skulle slippa tvätta (du vet väl att pappersdragen ska ligga UNDER lakanet,,,för att skydda madrassen, INTE lakanet, men det struntar jag i när vi har varit på semester hos kompisar). Sonen använder inte blöja nnars (han var då 7 år), men det var ok på semestern.
När ska ni åka utomlands? Är det snart? Om du inte får tag i några drag så kan du höra av dig så kan jag kanske skicka dig några.
Åsa.
 

Va?

Skrivet av  Jessica
Vi har fått information om att de ska ligga ovanpå lakanen just för att man ska slippa tvätta och det funkar jättebra. Dom är ju gjorda i material som ska vara sköna att ligga på. Inga problem.
Men jag tror barnet måste vara över 6 år för att man ska få dom gratis från hjälpmedelscentralen. Hos oss iallafall.
Varför i hela världen skulle man lägga dom UNDER lakanen??? Då försvinner ju hela vitsen.
 

tabletter?

Skrivet av  bullen71
Har ni förresten provat tabletter? Eller nässpray?
Jag kom på att han kanske är för liten för att klassas som sängvätare (brukar vara en gräns på 6 år), och då kan det bli svårt att få drag genom BVC eller barnmottagning,,,men hör av dig i såfall (med inte allt för kort varsel).
Åsa.
 

Är du verklig:)

Skrivet av  Lotta
Finns det verkligen människor som är som du? Gud vad gulligt att erbjuda en så´n sak! Jag ska vända mig till BVC på måndag och höra vad hon säger. Vi ska åka i Juni och vara borta i 2 v, så jag lär ju behöva 14 st madrasskydd. Om vi inte får några via BVC så kan jag gärna köpa några av dig!
Tack & kram
 

jadå

Skrivet av  bullen71
Jadå jag är verklig,,,,,,,även om jag just nu är lite yr i bollen för jag har lite vin i kroppen. Vi har grillat och ätit gott ikväll, spelat kort och haft trevligt.
Kolla med bvc och hör av dig om du inte får några sängdrag,,,,,,detta ska vi ordna. [email protected] är min mailadress, hör gärna av dig direkt till den om du behöver min hjälp (jag kanske missar om du skriver här och jag gillar inte att bryta mina löften).
Kram Åsa.
 

Hjälpmedel via distriktssköterskan

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Ta kontakt med distriktssköterskan där ni bor och be om hjälpmedel. Om jag minns rätt får man det från 4-5 års ålder. Ni kan få både engångsunderlägg till sängen och tvättbara dito att använda på hemmaplan. Dessutom kan ni få blöjor utskrivna, vilket vi föredragit när dottern sovit på bortaplan. Det blir ju liksom inte bara vått neråt, även täcke och ibland tom kudden blir blöt när dottern kissar... hur hon nu gör... *S*

Distriktssköterskan beställer era hjälpmedel och sen får ni dem leverade till dörren och kan beställa mer av förbrukningsartiklarna under det närmaste året.
 

Vår distriktssköterska...

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga bf 13/9
...försökte skriva ut till oss innan Saga fyllt fem och då gick det inte. Här i Gävle verkar det vara 5 års gräns
 

DryNites

Skrivet av  utlandspappa
Ledsen att harpa på om de här, men om ni skall utomlands så finns dessa säkert i vanliga matvaruaffärer. De kallas också Pyjama Pants.
 

Artiklar från Familjeliv