Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Snibbar

Skrivet av Rådlös
Jag har försökt att få snibbar utskrivna till min dotter, har en känsla av att det skulle kunna göra henne torr lite fortare eftersom det inte är så skönt att ha snibb och blöja, men distrikssköterskan vägrar. Vad gör man då?
Svar på tråden: Snibbar

köpa själv

Skrivet av  bullen71
Kan man inte fortfarande köpa snibb-blöjor och snibbar i mataffärerna? Eller har du gratis blöjor idag och vill byta sort? Isåfall kan du väl vända dig till någon annan som har rätt att skriva ut blöjor, typ en läkare.
Åsa.
 

Berätta mer!

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Hur gammal är dottern och vad har ni i övrigt provat för metoder?
 

apoteket?

Skrivet av  Niina Wa
Har inte dom snibb och cellstoff?

Fast varför tror du att det gör att dottern blir torr fortare?

Hur gammal är hon???
 

Hej Birgitta och Nina

Skrivet av  Rådlös
Nej apoteket säljer inte snibbar.

Min dotter är tolv år och bekväm av sig. Med Tena pants behöver hon inte bry sig alls. Och jag har läst att det är lättare att få barn torra om inte blöjorna är för bekväma så jag tror att det skulle hjälpa om hon fick ha blöjor som kändes lite mer att ha. Kanske hon också bryr sig mer om dom är lite mer som för bebisar. Men jag kanske har alldeles fel.
 

Tror inte det tillverkas längre

Skrivet av  Ullen61
Jag tror inte att snibbar tillverkas längre. Redan för 8 år sedan, när vår yngste hade blöjor, hade vi svårt att få tag på det. På hjälpmedelsinstitutet hemsida kan man se vilka typer av blöjor för stora barn och vuxna som finns i Sverige och jag har inte sett snibbar där. Det bästa är väl om hon inte har blöja alls, att vakna i en blöt säng är allra mest obekvämt och vissa läkare hävdar att det kan påskynda torrheten. Men vår 13-åring har vaknat i blöt säng varje morgon sen han var 6 år utan att det hjälpt.
 

De finns!

Skrivet av  Jag
Jag gick själv in på hjälpmedelsinstitutets hemsida och där fann jag såväl snibbar (under rubriken "Fästanordningar för absorberande produkter, Plastade") som blöjor till dessa (under rubriken "Absorberande hjälpmedel, Kroppsburna, Utan spärrskikt") Så de borde gå att få tag på dessa om det nu är det "Rådlös" vill ha till sin dotter.

Personligen så håller jag med dig om att det borde vara obekvämare att vakna i en blöt säng än i en klumpig blöja om det nu är bekvämlighetsfaktorn för barnet man vill bli av med. Om man ser till bekvämlighetsfaktorn för föräldrarna så tror jag nog att en blöja som håller tätt och som barnet kan ta på själv (tex Tena pants) är bättre än en som läcker och som barnet behöver hjälp att ta på (snibblöjor etc). Det är nog även bättre för barnets självförtroende/självbild att det kan hantera saker och ting kring sitt funktionshinder utan inblandning av föräldrarna.
 

Gör egna snibbar

Skrivet av  Tycker du är grym
Om du bara vill att det ska vara obekvämt och kännas dumt så kan du ju alltid klippa egna snibbar ur plastsäckar exempelvis. Så kan du göra riktigt klumpiga blöjor av cellstoff. Men jag förstår inte varför du vill plåga din snart tonåring så. Tena pants är väl jättebra för henne. Mjuka sköna bekväma.
 

Du kan köpa stora snibbar

Skrivet av  Använder också snibbar
via ett förtetag som heter inconline, finns på internet. Lycka till.
 

Tack för tipset

Skrivet av  Rådlös
Det ska jag kolla upp.
 

Undligt fråga

Skrivet av  K.M
Som åtminståne får mig att fundera på dina avsikter?? För om det är din teori så visst... Va jag själv minns från barndomem (Var även själv sängvätare på 70-talet och minns dessa blöjor som ganska otrevliga. Men att sätta sådant på en sängvätare och tro det ska hjälpa är befängt och elakt.

Snibblöjorna va inte det man precis förknippar med att hålla tätt, och då är det väll lika bra att inte ha blöja alls på barnet eller om det är så att du får blöjor utskrivna idag så är det väll kanske Libero du får om barnet är runt sex-sju år gammalt eller så har du kanske Tenas allt i ett blöja. Är det tena så är det väll bara att bé om en tunnare blöjmodell då istället.

Sedan för övrigt lär det inte vara många barn så självmant har blöja när det blir lite äldre och kissar på sig på flit. Så det är kanppast nåt du kan träna bort med snibblöjor.
 

Artiklar från Familjeliv