Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

medicinering

Skrivet av emsalie
Dottern har precis fått detrusitol (tror det står så på receptet) utskrivet som vi tänkte hämta ut i morgon.

Någon som har erfarenheter av det? Positiva som negativa :o)
Svar på tråden: medicinering

Vår dotter har det också

Skrivet av  Helén
Men fick ni inte Minirin att ta i kombination med Detrusitolen?
Vår dotter, 9 1/2 år, tar varje kväll 2 Minirintabletter och 1 Detrusitol. Detta gör att det fungerar bättre för oss på natten. Effekten är dock inte total, vi måste fortfarande ta upp henne 1 gång på kissning varje natt. Men med tabletterna funkar det helt klart bättre än utan några alls, då kissar hon flera gånger varje natt.
Om det är detrusitolen eller minirinet som gör att kroppen utsöndrar mindre vätska, det ska jag låta vara osagt, men man bör i alla fall ha ett extra vakande öga på munhygienen eftersom det kan finnas ökad risk för kariesangrepp. Likaså kan barnet uppleva en torrhetskänsla i ögonen, man kan upplevas "se suddigt". Det har samma orsak.
Annars har vår uroterapeut lovat att det inte ska finnas några andra nackdelar med användandet.
Hoppas det funkar för er!
(Och du - förvänta dig ingen omedelbar effekt. Effekten kommer efter ett par veckors regelbundet användande - så häng i!)
 

Tack för svaret :o)

Skrivet av  emsalie
Nej, vi fick inte Minirin också. Bara en tablett Detrusitol till natten. Karies sa inte exet något om att det sagt, det var han som var med till sköterskan den här gången. Men tack för tipset!

Hon har inte så jättestora besvär. Kissar kanske 1-2 ggr i veckan i sängen. Jag tror mer att det beror på att hon inte vaknar av att hon är kissnödig. Men larm var det så lång väntetid på. Typiskt.

Kissa på regelbundna tider har i alla fall fått bort kisserierna i trosorna dagtid, det är skönt.

Jag ska hålla tummarna för att det vänder om några veckor.

Tack!
 

Hjälper för vår son

Skrivet av  Ullen
Sedan vår son började med Detrusitol i vintras (i kombination med Minirin som han haft i flera år) har hans blöta nätter minskat från 5-6 i veckan till 1-2.