Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp tack!!!!?????

Skrivet av Jessie
har en bonusdotter på 6 år som precis slutat kissa på sig nattetid,händer iofs olyckor då och då.
Problemet är att hon i princip varenda dag kissar på sig,vi påminner henne ofta om att gå och kissa men ändå så händer det olyckor.

Hennes pappa tror att hon inte orkar gå och kissa och därför kissar på sig men jag tror att hon faktiskt inte är medveten om att hon gör det.
Hon säger inte ifrån när hon kissat på sig utan hon går med blöta trosor.

Vi gör ingen affär av att hon kissat på sig utan bara byter kläder och så är allt som vanligt.

Nu börjar hon skolan och vi blir klart lite oroliga att hon ska bli retad.

Hemma hos sin mamma har hon ett kisschema men det tycker jag verkar tokigt,hennes mamma ställer en äggklocka och så får hon gå och kissa varenda gång den ringer,detta vägrar jag införa.
Hon tycker inte heller att vi behöver söka hjälp?

Vad råder ni oss till!?
Svar på tråden: Hjälp tack!!!!?????

Mamman har rätt.

Skrivet av  Ann
Det är så man gör för att få blåsan att börja "lyda", man låter barnet få koll över blåsan genom att kissa även när man inte är kissnödig. Detta rekommenderade vår läkare och dottern (5,5 år) har blivit mycket bättre!

Ann
 

märkligt..

Skrivet av  jessie
här på vår ort säger uroterapeuten annorlunda,har nämligen ringt och frågat en här.
Fast vi har ett kisschema det är bara det att jag inte vill använda en äggklocka.
Ska ringa och få ett andra utlåtande,kanske svarar en annan uroterapeut annorlunda.
Jag vill iaf hjälpa flickan så jag gör allt jag kan.
 

Kiss-shema och sök hjälp

Skrivet av  Ullen 61
Jag har själv inte något barn med samma problem med din dotter men jag skulle ändå vilja råda er till att, som Ann säger, prova kiss-schema ett tag även hos er. Minst 5, gärna 7 gånger om dagen ska de kissa till en början enligt uroterapeuter. Blir det inte bättre av detta, eller om ni och hon tycker det är svårt att få ordning på schemat tycker jag ni ska söka hjälp. I sällsynta fall kan inkontinensen bero på något fysiskt fel (t.ex. urinvägsinfektion, som ni förresten kan kolla upp på en gång på vårdcentralen) eller så kan hon behöva medicin utöver kiss-shemat.
 

Tillägg: diskreta blöjor

Skrivet av  Ullen 61
Ni kan också få gratis diskreta blöjor från distriktssköterskan, som gör det lättare för henne att sköta sin hygien.
 

fast vi har...

Skrivet av  jessie
ett schema men jag sätter ingen äggklocka.
Vi säger minst 6 ggr om dagen att nu är det kisspaus.
Vi kollar henne med UVI-stickor regelbundet och det visar absolut inget.

Mitt problem är väl snarare moderns aversion mot att söka hjälp.

Det är även vissa problem med bajseriet och det händer olyckor då och då.

Jag vill mest att hon ska bli kollad så att det inte är något fel på kroppen,som tex ett dolt rmb eller liknande.

Jag tackar för dina råd och tar det till mig.
 

vad är rmb

Skrivet av  bullen71
Hälsningar Åsa.
 

Ryggmärgsbråck. imt

Skrivet av  Ann
g
 

Tack för förklaringen *imt*

Skrivet av  bullen71
.
 

menar du att

Skrivet av  bullen71
ryggmärgsbråck kan vara dolda? Och kan det då ge sådana symtom? Vill veta svaren och varifrån du har fått uppgifterna. Detta var intressant.
Hälsningar Åsa.
 

jo...

Skrivet av  Jessie
tydligen kan man ha rmb som är väldigt litet.
Pratade med en urolog här i Malmö.
 

Artiklar från Familjeliv