Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sängvätning hos en femåring.

Skrivet av Gloria med Lucas 9909 och Evelina 031001
Hej!!!
Har precis hittat hit till er.
Undrar om någon av er skulle kunna hjälpa mig/oss.
Lilleman här hemma fyller snart fem, han har varit blöjfri på dagen i över ett år.
Men på natten går det inte, fast vi tar upp honom flera gånger per natt :/
När vet man när de är redo för att sluta med nattblöjan?
Vi vill ju inte att lilleman ska känna sig misslyckad, och det är det jag är rädd för att han gör när han inte klarar att hålla sig torr.
Någon som vill dela med sig av sina erfarenhet?
Kramar
Gloria.

Svar på tråden: Sängvätning hos en femåring.

låt honom ha blöja

Skrivet av  bullen71
Vi fick höra att man kan inte börja jobba med problemet innan barnet är motiverad. Om inte blöjan stör honom så kan han väl få ha blöja ett tag till.
Där vi bor gör de ändå inget åt det innan barnet är 6 år.
Lycka till.
Åsa.
 

Vad tycker du om det här?

Skrivet av  Gloria med Lucas 9909 och Evelina 031001
Vi bestämde för att han själv ska få bestämma vad han vill göra, så vi satte oss ner och pratade med honom.
Han vill INTE ha blöja på natten, han vill träna sa han.
Så då kör vi på det ;)
Han vet ju att det är helt OK om han vill ha blöja.
 

Så här gjorde vi.

Skrivet av  Mamma till numera torr 5-åring!
Vi gick till barnmott och fick utskrivet Minirin till dottern (5,5 år och torr dagtid sedan hon var 2 år) plus en del tvättbara underlägg till sängen som hjälpmedel. Sen lade vi av blöjan. Första nätterna med Minirin och utan blöja kissade hon ändå, men sen blev det längre och längre mellan gångerna. Nu - kanske 1,5 månad senare - kissar hon inte alls på i sängen längre. Men hon får Minirin varje kväll och vi tar upp henne en gång när vi lägger henne. Jag vet dock inte om det egentligen är nödvändigt.

I hennes fall var det nog just det där hormonet som saknades som lugnar ned urinproduktionen nattetid. Det och att vi helt enkelt tog av blöjan och lät henne kissa. Första veckan kunde vi byta 2 ggr/natt trots att vi hade tagit upp henne men sen plötligt fungerade det.

 

Min son

Skrivet av  Britt
Han har använt nattblöja tills han var 6 år han fick gratis större blöja och underlägg från BVC. Sedan gjorde disktrsköterskan remiss till barnmott så fick han en tid där o tog några prover sedan fick han minirin det tog ca 2 månader sedan blev han torr..

Du kan kontakta med BVC kanske din son kan få gratis blöja och underlägg för det finns ju inte större blöja att köpa på affären..

Lycka till!
 

ja om barnet vill träna

Skrivet av  bullen71
så kan ni börja med att ta av blöjan och sedan ta up honom senare på kvällen och kissa honom. Räcker inte det så tveka inte att gå till bvc och be om hjälp. Minirin har hjälpt många barn (bl.a. 2 av mina 3) att bli torra eller åtminstone bli mindre blöta.
Skäll inte på honom när det misslyckas, men ge mycket beröm när det funkar, och låt honom ha blöja igen om han vill det.
Lycka till.
Åsa.