Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vaknar inte av att han har kissat på sig....????

Skrivet av Malin F F
Sonen är iofs bara fyra år, så det är väl ingen fara än så länge, men min oro ligger i att han absolut inte vaknar när han har kissat på sig.
Han kissar i sömnen och ligger sen i det våta & kalla utan att vakna. Vet heller inte om att han har kissat på sig när jag väcker honom!
Är detta vanligt?
Känner ni igen det, finns det några tips?
Svar på tråden: vaknar inte av att han har kissat på sig....????

min också

Skrivet av  bullen71
min son är 8½ och han vaknar inte alltid av att han har kissat på sig (och de gånger han dock vaknar så är det redan kallt i sängen,,,,,dröjer alltså länge innan han vaknar).
Detsamma var det med hans storasyster,,,hon sov i det blöta. Dessa barn sover ju oftast djupare än andra barn så jag tror inte att det är något konstigt.
Åsa.
 

Har det gått över för storasyster???

Skrivet av  Malin F F
eller kissar hon fortfarande i sängen, när "lär" de sig?
Ja, det är sant att min son sover som en stock, han vaknar inte på nätterna. Hans syrra brukar sätta på musik i rummet och tända lampan, om hon går och lägger sig lite senare, hon tänker sig inte för, men han vaknar inte.
 

ja

Skrivet av  bullen71
hon blev torr när hon var 8½ då hon hade kisslarm i 8 veckor. Lillebror fick prova larmet i julas när han var knappt 8, men han sov så dåligt med det,,,,och blev inte torr. Så nu använder vi minirin till honom igen, och det blir inte torrt,,,,men mindre blött :).
Man kan gå in till våra barn och tända lampan också,,,,,,,zzzzzzzzzzzzz,,,,,,,,inga problem.
Åsa.
 

Risk för sängvätning

Skrivet av  Ullen61
De som är sängvätare efter 5 års ålder har ofta minst två "problem": Dels sover de mycket tungt, dels producerar de för mycket urin på natten (har brist på ett hormon som de flesta barn får tillräckligt av i 2-5 års ålder som koncentrerar urinen nattetid). Att din son sover så tungt nu i 4-årsåldern behöver alltså inte betyda att han kommer fortsätta kissa i sängen när han blir äldre. Dels kanske han får igång hormonproduktionen snart, dels kanske han kommer sova mindre tungt om något år. Jag känner många som slutat kissa på nätterna när de blivit 5-7 år. Men visst finns det en risk för att han kommer vara sängvätare några år till. Vår 13-åring vaknar fortfarande inte när det är blött i sängen.
 

Artiklar från Familjeliv