Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En liten fråga...

Skrivet av Drutten
Hur gamla har era barn varit då ni har fått medicin utskrivet mot sängvätning? Jag försökte få en tid för en undersökning och recept men fick veta att de bara skriver ut medicin till barn över 6 år (min son var 5 när jag ringde, och är 5 1/2 nu). Jag är så orolig över att han ska bli retad för det här och så hänger det på ett 1/2 år innan han kan få hjälp.
Svar på tråden: En liten fråga...

mina barn

Skrivet av  bullen71
har ätit/äter minirin, och min äldsta fick det utskrivet när hon var drygt 5 år gammal (men av en gammal läkare som nu är pensionär),,,,när det sedan var dags för sonen så fick han diagnos när han var 5, men då fick vi bara kostnadsfria drag till sängen,,,,,,när han sedan fyllde 6 så ringde jag direkt och då fick vi medicinering.
Åsa.
 

6 år

Skrivet av  Ullen61
Vår son hade just fyllt 6 år när han fick börja med medicin. De flesta läkare skriver inte ut medicin förrän barnet är åtminstone 6 år. Många inte förrän de är 7-8 år. Men jag tror att det blivit vanligare att läkarna skriver ut medicin redan till 5-åringar. Behöver hans kompisar få höra om hans problem? Ingen av vår sons kompisar har känt till att han är sängvätare.
 

6 år

Skrivet av  Helén
var vår flicka när hon utreddes. Medicin fick hon när hon var c:a 7 år. Men de har inte hjälpt, förrän alldeles nyligen.
Vi har provat Minirin, Ditropan och Detrusitol i olika kombinationer. Nu är hon snart 10 och tar 2 tabl. Minirin + 1 tabl. Detrusitol och efter 7-8 månader med denna dos märker vi en klar förbättring. Vågar inte riktigt än trappa ner på medicinen för att se om det är den eller hennes mognad som gjort att hon mer sällan nu kissar i sängen. Jag vill inte i nuläget rucka hennes självförtroende som infunnit sig med medicinerna.
Har en telefontid med hennes uroterapeut på fredag, för en gångs skull har vi då glädjande nyheter att ge henne :-)
 

Vi fick

Skrivet av  Hanna
Tygdrag vid 5, prova sänglarm vid 5 1/2 och Minirin vid 6.
 

Artiklar från Familjeliv