Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har provat larm och Minirin

Skrivet av MsK
Larmet vaknade hon inte av.
Minirinet hjälpte inte alls då hon fick 1 tablett (1 mg), så vi fick öka dosen till två. Hjälper då och då, men vanligen inte alls. Blött i sängen varje natt, ibland två gånger.

Vilken annan hjälp/medicin finns att få? Hon tycker detta är jättejobbigt.

Så undrar jag vart jag vänder mig för att via sjukvården (?) få t ex plastad frotté? Vad kostar det?

Tjejen är förresten 7 år och har alltid varit sängvätare.
Svar på tråden: Har provat larm och Minirin

Hej

Skrivet av  l
Jag har en pojk på 9 som är sängvätare, har liksom du provat minirin det hjälper i bland men oftast blir det blött 2 ggr/natt.

Jag får frotte underlägg samt engångs underlägg gartis från BWC.
 

Låter som våra

Skrivet av  utlandspappa
Det låter som våra killar. Larm mattor som väcker alla i huset utom barnet, har vi provat i omgångar. När de kissar flera gånger om natten är det inte mycket som hjälper. Vi använde blöjor, med deras medgivande förståss, så att de fick sova ostört och vakna i torra sängar. Yngsta killen (12) sover fortfarande med DryNites.
 

Detrusitol

Skrivet av  Ullen61
Uroterapeuterna på större sjukhus erbjuder numer även Detrusitol som är blåsavslappnande, åtminstone till lite äldre barn. Men det verkar som om hus- och barnläkare inte vill skriva ut det eftersom det i FASS står att det endast ska ges till vuxna. Vi kom till uroterapeut med sonen först när han var 12 år och då fick han Detrusitol direkt. Det som också rekommenderas är att kissa regelbundet dagtid, minst 5 och gärna 7 gånger per dag, samt att inte dricka mycket på kvällen.

Vi får gratis lakansskydd (tvättbara att ha hemma och engångs till resor) och blöjor från distriktssköterskan. Ett tips är att kolla hjälpmedelsinstitutets hemsida, http://www.hi.se/inko/default.shtm, innan man ringer sköterskan. Där finns alla inkontinensprodukter som finns i Sverige. Olika landsting har avtal med olika leverantörer.
 

Artiklar från Familjeliv