Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

5½-åring som har svårt att komma iväg på toa i tid

Skrivet av Prillis m E-99, S-01
Hej!
Har ni några tips på hur jag kan få min 5½ åring att komma iväg till toa i tid på dagarna. Jag tycker att hon är lite för gammal för att fråga på pottsnack. Hon har kunnat komma iväg till toa i tid och både kissa och bajsa. Men sen nån gång i våras har det strulat. Vi har pratat med bvc om att påminna och med dagis. Kisseriet har väl fungerat sådär till och från. Men det andra med att bajsa har strulat helt och hållet sedan i våras. Jag vet inte vad jag ska hitta på mer. Hon kissar eller bajsar aldrig på sig på natten. Det händer alltid på dagtid. På Bvc sa de att många 5-6 åringar har svårt med detta.

Snälla har någon något tips?
Svar på tråden: 5½-åring som har svårt att komma iväg på toa i tid

Vi med

Skrivet av  Mamma tvill dec 98
Så hade vi det i höstas när våra tvillingar började i förskoleklass. Plötsligt började den ena tjejen kissa på sig av och till. Det eskalerade och plötsligt var det varje dag. Jag blev jätteställd. Där hade vi suttit på första kvartssamtalet och sagt att de inte hade några särskilda behov och så detta - kändes inför fröken som att vi inte velat säga som det var... Men jag sa att det faktiskt aldrig hänt förr. När jag frågade min lilla dotter så sa hon att hon inte hann. Frökens diagnos var att hon var för inne i leken. Till slut sa fröken "till" henne. "Men E! Du borde hinna, nu får du skärpa till dig litegrann" Hon var lite nervös för att det kunde uppfattas som för hårt, men vet du vad? När fröken sa till så LYSSNADE E och sen har det inte hänt EN ENDA GÅNG. Är det inte märkligt? Det var faktiskt en komcemtrationsfråga. Hon "orkade inte" Gå ifrån mitt i leken...

Konstigt, men så funkade det.
 

Så..

Skrivet av  andromeda
Gjorde min tjej (5,5 år) med under en period av två vecker i aug. Hann inte sa hon,men det var mest snack.sen försvann det lika fort som det kom.
 

Kiss-schema!

Skrivet av  Mia
Hej!
vet precis hur du har det vi har det likadant. Ingenting på natten men ett ren hlvete på dagen. Min son säger att han inte hinner och att han inte känner det första som kommer. Vi har provar att ha kiss-schema nder en period. På inrådan av barnmedicin. Vi fick styra honom både hemma och på förskolan. 1 gång i timmen skulle han gå och kissa. Detta funkade faktiskt. Sedan har vi börjat att ha som regel att ALLTID kissa innan vi skall göra något. Innan maten, innan lek, innan samling osv... men även här gäller det tt vara konsekvent. Sedan funderar jag på vad din BVC sa... Jag själv var på5½ årskontroll i veckan och det var INTE vanligt och vi måste söka hjälp hos läkare... Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv