Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förstoppning och bajseri

Skrivet av Carro m A
Jag vet inte om jag är helt fel ute om jag skriver här om min son och hans besvär eftersom det inte gäller sängvätning och kisseri, men det ligger ju ganska nära varandra så jag gör ett försök.

Min son är 5½ år och har aldrig bajsat på toaletten. Dessutom är han grymt förstoppad, han tillhörde som bebis de här barnen som skiter var tionde dag istället för tio gånger om dagen. När han var två år och några månader var nattblöjorna torra så vi gjorde försök att sluta med blöja. Det gick jättebra; på en vecka var han torr både dag och natt vad gäller kisseriet, men han ville fortfarande bajsa i blöjan och det fick han fortsätta med. Det gör han än idag. Och än idag bajsar han max en gång i veckan.

Förra julen fick A influensa och var jättesjuk för första gången i sitt liv. Han åt inget utan bara drack, men när det gått elva dagar utan att han bajsat så tyckte vi att det räckte nu; BVC som i alla år sagt att han var normal fick säga vad de ville men en läkartid skulle vi ha för honom. Det fick vi - i mars.

Vi fick då råden att ändra kost; ta bort vitt bröd, pasta, mjölk etc samt ge honom Lactipex dospulver. Det gjorde vi och det gav ganska ok effekt; A började skita varannan, var tredje dag och alla var jättenöjda och glada för det. Utom A, som hade börjat märka att ingen av hans kompisar bajsade i blöja.

Nu började problem nr två; för A vägrade bajsa på dagis, inför pappa, inför storasyster, han förstod att han blev bajsnödig av att äta så han började äta mindre, ibland inget alls. För att överhuvudtaget få honom att bajsa så fick vi nästan tvinga på honom blöja för han gick och höll sig tills det var helt oundvikligt att något skulle komma ut.

Efter sommaren började de här besvären; som nu har eskalerat så tillvida att A äter som en myra, mindre än hälften mot vad hans ettåriga syster gör, han skiter ca var tionde dag, får jätteont i magen så att han bara ligger på soffan efter dagis och orkar ingenting, det har börjat komma kluttar i kallingarna med ojämna mellanrum, han är tvärsur och irriterad på allt och alla, blek och hålögd och tycker livet är pest och pina. Var det något jag glömde där? Jo, han har de senaste dagarna hoppat över morgonkissandet, och när jag frågar honom om varför så är det för att han är rädd, helt enkelt livrädd, för att det ska komma bajs i toaletten. Så han går och håller sig i någon timme tills han kan kontrollera tarmen så att inget läcker ut medan han kissar.

Vi har haft ny kontakt med doktorn som har ordinerat dospulver igen samt Laxoberal droppar - jag har säkert många frågor med detta inlägg men eftersom det är lite rörigt kring allt detta så undrar jag främst om det är någon som använt detta till sitt barn?

För A gav det rejäl effekt faktiskt; två dagar i rad har han nu skitit vilket aldrig skett tidigare, eller vattnat blöjan kanske man skall rättare uttrycka sig då det som kommer är brunt vatten (ursäkta), och vi sätter guldstjärnor på ett schema på kylskåpet när han varit duktig och gjort ifrån sig.

Återbesökstid till doktorn har vi också om några veckor och enligt denne kommer A att remitteras till dagvården på sjukhuset om inte magen rättat till sig till dess. Någon som har erfarenhet kring detta; vad gör man där, hur kommer man att gå vidare? Och är det normalt att bajset blir som vatten när man använder dessa medel; har magen rättat till sig då menar de??

Jag har en hel del funderingar kring detta, så nu hoppas jag verkligen att jag vänt mig till rätt forum, annars blir det lite småpinsamt ;-)
Jag stoppar här så länge.
Kram på er alla kämpande barn och föräldrar!
Svar på tråden: Förstoppning och bajseri

Är han testad för glutenintolerans ...

Skrivet av  Anna
(=celiaki)? Hans problem liknar min dotters upp till ca fyra års ålder, förutom att hon inte behövde blöja för att lyckas. När vi när hon var ca fyra år var på akutmottagninen så fick hon lavemang och läkaren sa att det var helt normalt. Ett halvår senare upptäckte bvc att hon inte växte på längden som hon skulle. Hon hade också svälld mage, ont i magen, var hålögd och lättirriterad. Från bvc-besöket gick det bara en veckan innan hon hade fått sin diagnos = celiaki.
 

Nej,

Skrivet av  Carro m A
Han är inte testad för gluten. Vi har haft de funderingarna också och tagit upp det med barnläkaren, men han sa att han inte trodde det eftersom han växer någorlunda som han ska ändå. Magen är inte svullen på honom, snarare insjunken :-( Men tydligen ska de ändå testa honom för det samt en massa andra saker om det nu inte rättar till sig fram till återbesöket om ca tre veckor. A:s faster är glutenintolerant, jag vet inte hur det är med ärftlighet för sådant?
Tack för dina funderingar!
 

Jo, det är ärftligt. IMT

Skrivet av  Anna
nn
 

för hög dos?

Skrivet av  bullen71
Av laxoberaldropparna,,,,hur många ger ni och hur ofta? Man ska inte reagera med rinnande mage på rätt dos laxoberal.
Seden reagerade jag på att du skriver att han inte vill bajsa inför pappa eller sin syster,,,,,,,,,men hallå,,,det tycker inte jag är så konstigt,,,vill du själv bajsa inför någon annan?
Även om han väljer att bajsa i blöjan så kan han ju få gå åt sidan och göra det ifred tycker jag.
Att han bajsar i blöjan är ju ändå bättre än att han håller sig eller bajsar på sig i kalsongerna så om ni kan få honom att bajsa normalt ofta men i bläja så låt honom göra det ett tag till då,,,,när han sedan är trygg med det så kan ni gå vidare och försöka få det att bli pottan och till slut toaletten.
Han kanske är rädd för toaletten? Jag trodde att det bodde ett bajsätande monster där när jag var liten och detta monster skulle komma upp och ta min bajskorv innan den hann ramla av sig själv och det var otäckt. Men det gick bra ändå för jag tvingade ändå mig själv att sitta där och bajsa och efter ett tag gick dessa dumma tankar över.
Lycka till.
Hälsningar Åsa.
 

Hej,

Skrivet av  Carro m A
Vi ger honom tio droppar /dag den här veckan, nästa vecka ska vi sänka dosen till 8, därefter 6 etc.
Idag när han bajsade igen (kors i taket!) var det inte lika rinnande utan hade fått en något fastare konsistens. Annars hade jag ringt läkaren och frågat för jag tyckte inte heller att det stämde.

Sedan får jag nog förtydliga mig litegrann, eller utveckla snarare (när jag skrev inlägget igår kände jag mig ganska ledsen och uppgiven och hade mycket i huvudet kring det här så det blev kanske lite otydligt); A går in på toaletten och vill vara där själv när han bajsar vilket han givetvis får, vad jag menade var att han vill inte låtsas om eller på det viset visa för pappa eller storasyster att han behöver sätta på sig en blöja. Inte behöver han stå och bajsa inför dem inte ;-)

Det är just det att han kan endast till mig komma och viska att han är bajsnödig, är de hemma eller i närheten så håller han sig ännu mer eftersom han skäms. Både jag och pappan har pratat jättemycket med A om att han inte behöver skämmas, att ingen blir arg, att vi älskar honom och att det finns många barn som bajsar i blöja fortfarande när de är lika gamla som honom, men inte just på hans dagis.

Och visst är han rädd för toaletten, att bajsa där; han är livrädd så han får panikkänslor. Kissa där går som sagt helt problemfritt.
 

ja då förstår jag

Skrivet av  bullen71
ja det är ju en helt annan sak att du menade att han inte vill erkänna det för de andra i familjen. Jag förstår att det kan bli jobbigt om du inte är hemma och så men om du är hemma och han känner sig tryggast med dig så tycker jag att ni vuxna kan bestämma att det är ok för honom att gå till dig. Så får din man ta över det du håller på med just när sonen kommer,,,,matlagning läxor med syskon, läggning av andra barn etc. Hänger du med hur jag menar?
10 droppar är ju vad vi ger vuxna,,,jag tycker nog att det verkar lite mycket på ett barn,,,,men om nu konsistensen verkar bli bättre så ska ni nog följa ordinationen iallafall. Men tveka inte att ringa om konsistensen på bajset inte blir bättre.
Lycka till.
Hälsningar Åsa.