Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur länge får man ta minirin?

Skrivet av Me
Min 8-åring har tagit minirin i 3 månader och har då varit helt torr. Nu säger läkaren att nu får han inte ta det mer, för det får man bara ta i max 3 månader. Nu ska han kissa ned sig igen. Hela vår tillvaro blir fruktansvärd, för han kissar ibland 2 ggr per natt i sängen, och jag har så svårt att somna om sen jag varit upp och bäddat om. Hans självförtroende åker ned igen, om han nu ska ligga och kissa ned sig hela nätterna.

Hur länge har era barn fått ta minirin varje natt?
Svar på tråden: Hur länge får man ta minirin?

Vi gör uppehåll ungefär var tredje månad...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... men bara 1-2 veckor varje gång. Min dotter har ätit minirin i ett par år nu! Jag vet barn som ätit minirin i många år. Vad är det för läkare ni har? Allmänläkare eller barnläkare?
 

Allmänläkare

Skrivet av  Me
Där vi bor finns inget annat. Vi har fått remiss till barnläkare, fast det är ju ganska lång väntetid.
 

Trist

Skrivet av  utlandspappa
Det är ju trist med avbrott i medicineringar, men det är viktigt att kroppen får en chans att reparera sig. Varför inte försöka med blöjor på honom? På det viset får ju både du och han sova hela natten. Förklara att det är bara för att han inte kan ta medicinen hela tiden så förstår han säkert.

lycka till
 

Nej...

Skrivet av  Me
det finns inga blöjor som håller tyvärr. Nu har jag bäddat en extrasäng i hans rum, så när han vaknar på natten och det är blött kan han bara byta säng...
 

visst finns där blöjor

Skrivet av  utlandspappa
Eftersom ni helt klart är under läkarundersikt (Minirin) kan de skriva ut blöjor som passar honom. På det viset får han ju helt säkert en hel natt av ostörd sömn.
 

Vi gör så här...

Skrivet av  lotta
Sonen är tolv nu och har ätit minirin sen han var ca 6 år en period hade han nässprayen men den funkade inte alls.Han äter alltså fortfarande minirin och ditrophan han har inga biverkningar av dessa medeciner.Birgitta,since en liten fråga varför gör ni uppehåll var tredje månad?Jag har ifrågasatt om det kan vara skadligt för barnet att äta dessa medeciner år efter år men har fått till svar att det är inte skadligt.Sist vi var hos urol.så bestämde vi att ta bort alla medeciner under jullovet för att se vad som händer.Men inte för att han skulle få vila från medecineringen utan för att se vad som händer.Funkar det så funkar det och gör det inte det så börjar vi ju igen.Men hon är lite fundersam på om det är minirinen han behöver eller om det bara är ditropanen?!Så det är väl värt ett försök.....men pojken tycker inte om detta för självförtroendet sjunker fruktansvärt på honom....Som det ser ut nu har det varit två blöta sen fjorton dgr tillbaka.Han äter 1 minirin 1/2 ditropan på kvällen och en hel ditropan på morgonen.Prat på destrutisol men inget klart ännu.......har aldrig använt den sorten är det nån som har bra erfarenhet utav den?!Detta blev långt hoppas ni orkat läsa....
 

Detrusitol bra

Skrivet av  Ullen61
Vår 13-åring tar Detrusitol och Minirin till natten. Han testade Minirin och Ditropan i kombination förut men det blev inte bättre än enbart Minirin. Med Detrusitol och Minirin är de torra nätterna 5-6 per vecka istället för 1-2. Jag har hört att man ska göra uppehåll med Minirinet en vecka var tredje månad för att se om barnet är torrt även utan.
 

Min son

Skrivet av  Me
har nässpray, och två puffar räcker, så det är inga stora mängder han tar. Jag skulle vilja gå till en uroterapeut, men läkaren säger att man ska verkligen ha provat allt innan man får gå dit. Jag tycker att vi snart har provat allt, han är ju 8 år.
 

Vi gör uppehåll för att se om...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... läget förändrats. Ibland fasar vi ut medicinerna för att se om en lägre dos räcker, ibland fasar vi in dem efter att ha brutit medicineringen direkt.

I morgon ska vi till barnmottagningen för att än en gång hämta larm och prova det ett tag.

Även om medicinerna inte är direkt skadliga så är de faktiskt ganska starka läkemedel och jag tycker det skulle vara toppen om dottern kunde bli medicinfri. Just nu är hon själv ganska besvärad av sin enures och vill därför gärna prova alla framkomliga vägar. Det har gått i vågor genom åren, dottern själv får styra vad och hur vi ska göra. Hon fyller snart 12 år, har mens sen början av året och tycker just nu att enuresen är jobbigare än någonsin.
 

Okey...

Skrivet av  lotta
Då låter det som att det är en bra ide att avsluta medecinbehandlingen under jullovet för att testa.
Känns lite lättare att testa under lovet för pojkens skull ........
 

Pauser i medicineringen

Skrivet av  :~:Linda:~:
Anledningen till pauser är för att se om kroppen utsöndrar tillräckligt med hormon för att sänka urinproduktionen vilket du inte kan upptäcka på annat sätt än att göra pauser i medicineringen.
 

Artiklar från Familjeliv