Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det dags att söka hjälp?

Skrivet av Carro m fyra barn
Min son är 6 år och sängvätare, som jag var som barn. Märkte redan i treårs åldern att så var fallet, han slutade med nattblöja då. Men då och då händer olyckor. Mindre på sommaren, då det kan gå veckor tom månader mellan gångerna. Och så nu när det är mörkt ute - 1-2 ggr i veckan.

Det är inget jätteproblem för oss, jag är ju van, själv kissade jag varje natt tills jag var ca 9-10 år, sen mer sällan tills 12-årsåldern. Men, han tycker såklart inte om att göra det. Han är duktig och hänger upp de blöta sängkläderna på tork och kommer sen och lägger sig brevid oss.

Har funderat på att kontakta läkare nu, här måste barnen vara _minst_ 6 år för att ens få en tid på barnmott om detta. Är ändå tveksam till om medicinering är rätt väg, när problemet inte är så stort än. Men det kan ju bli, och då kanske man ska "mota olle i grind"?
Svar på tråden: Är det dags att söka hjälp?

1-2 gånger i veckan...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... låter ju inte så ofta, i alla fall inte när man är luttrad som jag. :-) Min dotter kissade 1-2 gånger per natt när hon var i den åldern!

Jag tycker du ska avvkata tills din son själv börjar uppleva det hela som ett problem. Låt honom styra När det är dags att söka hjälp. När det sker så sällan som 1-2 gånger i veckan skulle jag inte vilja peta i mitt barn en massa mediciner, de måste man ju ta varje dag eftersom man inte vet vilken natt det ska hända. I det läget skulle jag hellre prova larm när det blir läge att göra något.

Se till att få hjälpmedel, om ni inte redan har det. Underlägg till sängen och annat får man kostnadsfritt via distriktssköterskan.
 

Artiklar från Familjeliv