Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kissar på sig dagtid

Skrivet av Maylin
Min 5-åring är torr på natten sedan han var ca 2 år. Det är få gånger det alls kommer kiss i sängen nattetid och han sover hela nätterna.

Men dagtid kissar han ofta ned sig. Det verkar som om han inte tar den tid han behöver för att gå på toaletten. Så det kan bli flera ombyten per dag. Värst känns det dock vintertid när han har overall. Tur då att vi har 2, så det finns ombyte.

Han säger att han inte känner att han är kissnödig. Sen när han har blöta byxor, ids han inte ens byta, utan vi får påpeka att han skall göra det.
Vi bråkar inte på honom om detta utan tar diskret in byxor åt honom till badrummet. Men vi brukar säga att vi vill att han byter byxor om det kommit kiss i dem.
Ibland kommer det även lite bajs i kalsongen. Han hinner inte eller kände inte, säger han.

Finns det något man kan träna för att de skall lära sig att hålla kisset innan de kommer på toaletten. Eller beror det bara på att han inte "har tid"?

Storebror på snart 8 år kissade länge ned sig nattetid och hade blöja tills han gick 6-års. Han kan också ibland ha svårt att hålla sig dagtid. Han går i sista stund på toaletten. Borta hos kompisar går han aldrig på toaletten, så det gäller att se till att han kissar innan. Blir han jättenödig kommer han hem och gör sina behov.
På natten går han upp en gång och kissar för att klara natten.
Vet att jag själv kissade i sängen tills jag var 5. Men sedan slutade jag tvärt.

Värst är att det är pinsamt för den äldre, och vi är mycket diskreta om det gäller byxbyte när kompisar är hos honom.
Tvätthögen blir heller inte så liten och eftersom vi bor i lägenhet tvättar vi i tvättsugan. Vilken är svårt att få en bra tid till, efetrsom vi är borta dagtid.

Har någon tips eller råd att ge?
Svar på tråden: Kissar på sig dagtid
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv