Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Slutas det aldrig?

Skrivet av Simons mamma
Min styvson kissar i sängen och han är 8 år, på sitt nionde, han äter Minirin och det fungerar helt ok misslyckas bara ibland. Men så fort han gör uppehåll då börjas det igen med kissig säng och sängkläder och han kastar allt i en hög på golvet som man sen får ta reda, inte så trevligt alltid. Han går iallafall och duschar för det är ofräscht tycker jag om han lägger sig i soffan eller någon annanstans nerkissad. När han är hos sin mamma så får han tydligen dricka så mycket han vill (kvällstid) men inte hos oss och det ställer ju till endel bråk och gnäll.
Hur länge brukar dom vara sängvätare? Han är ju ganska stor nu? Borde han kanske ha blöja?
Svar på tråden: Slutas det aldrig?

tips

Skrivet av  bullen71
Ni kan be att få låna larm via sjukvården, men för att det ska funka så måste larnet då vandra mellan er och hans mamma för det ska användas varje natt.
Ni gör rätt som begränsar vätskan,,,,,mamman gör ett jättefel,,,,,det är nämligen så att om han får dricka för mycket och samtidigt äta minirin så kan han få lungödem (även om det är ovanligt) och dö.
Minirinet gör ju att njurarna tar tillbaka stor mängd av primärurinen (så som det ska funka på natten) och om man har dessa hormoner naturligt (alltså inte är sängvätare) och dricker mycket så hjälper inte detta hormon utan man måste gå upp och kissa. Men om man då har tagit minirin så kan inte kroppen reglera detta, utan vätska samlas då i kroppen och alltså i lungorna.
Ni kan också få drag att ha i sängen som skyddar madrassen (om ni inte redan har det). Blöjor tror jag inte på när han är så stor som 8 år.
Lycka till.
Hälsningar Åsa (mamma till en snart 9-årig son som snart ska få larm).
 

inte blöja

Skrivet av  utlandspappan
om han inte själv tycker att det vore bra. det finns in gen bestämd ålder när de slutar att vara sängvätare, men puberteten brukar göra slut på det fär de flesta.

Vid 8-års ålder skulle han nog kunna ta hand om sina blöta sängkläder själv. Bara visa honom hur maskinen fungerar så klarar han det nog själv.

Prata med honom om blöjor, men om han inte är van vid dem så vill han nog inte. Framför allt tvinga honom inte att ha dem, och ta det försiktigt med honom och stöd honom. Inga barn kissar i sängen på vilje.
 

Kan sitta i länge

Skrivet av  Ullen61
Min bonusdotter behövde Minirin tills hon var 15, och vår äldste son som snart är 14 klarar sig inte ens alltid trots Minirin och en medicin till, så det kan sitta i länge. Som bullen71 säger kan ni prova larm också. Att kissa regelbundet dagtid rekommenderas av många läkare också. Ganska snart kan ni fundera på att låta honom ta hand om sina lakan själv också, åtminstone bära ut dem till tvättkorgen.