Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Efterkontroll, jätteintressant *not*

Skrivet av Jessica* med Dante
Just ja, idag har Dante och jag varit på efterkontroll. Allt var bra och min bäckenbotten verkar ha hämtat sig fint efter Dantes stora huvud:)
Gjorde glukosbelastning också. Fy vad det suger. Som "tur" var så fick jag en jättelång enkät att fylla i under tiden (har varit med i ett forskningsprojekt om graviditet och övervikt). Om någon vet varför man kommer med påståendet "det vore trevligt med ett kärnvapenkrig" i studier och ber en att kryssa sant eller falskt... så berätta gärna mer förmig. Jag blev lite överraskad:)
Tja, och så tod jag cytologprov. Alltid bra att få det gjort känns det som, och så satte jag in spiral. För 10 långa år. Så här blir det med lite tur inga barn på en stund:)

I övrigt så kan jag meddela att jag satte ihop Dantes gåstol (julklapp från farmor och farfar. Dnte fick provsitta och då såg jag att den hade hamnat lite snett. I ett försök att rätta till den fick jag tummen i kläm (ja, jag är mer klantig än många andra) och var tvungen attt halvgråtande ropa på Jesper som kom springande och plockade upp Dante ur gåstolen. Hela Dantes tyngd hade nämligen hamnat på min numera svullna och såriga tumme:( bara en ganska vass plastbit emellan. Jag vet inte riktigt vem jag ska skylla för incidenten, men Jespers föräldrar ligger som vanligt nära till hands:)
Svar på tråden: Efterkontroll, jätteintressant *not*

Vad skönt

Skrivet av  Anna K med Flipp & Vendela
att bäckenbotten har återhämtat sig.

Låter riktigt ruggigt det där med gåstolen - det riktigt bultar i min tumme (Snacka om fantomsmärtor!). Annars håller jag med om att svärföräldrar (särskilt svärmödrar) är bra att ha för att spy galla över emellanåt...
 

ja

Skrivet av  Jessica* med Dante
det var skönt. jag var jätteräddför att ha fått framfall första månaden. Men det var ju ingen fara. Känn som att mankan andas ut lite då:)
Tack för fantomtummen! Alltid fint när någon tänker på en:) Riktigt läskigt att det kan bli så. Jo svärmödrar har nog som en del av produktbeskrivningen att man ska snacka skit om dem. Min svärmor snackar skit om sin svärmor så hon borde ju förstå att jag gördet om henne:)
Hur går det med era bröllopsbestyr förresten?
 

Hej!

Skrivet av  Anna K med Flipp & Vendela
Jo, det går framåt även om jag FORTFARANDE väntar på överdelen till min klänning. Fattar inte varför de inte ringer från butiken än. Vi har dessutom hämtat ringarna och de är sååå vackra, det enda problemet är att min vigselring är för liten. Jag får inte på mig båda ringarna och om jag någon gång lyckas trycka dit båda så blir fingret alldeles blått. Inte helt kul men det går ju att fixa.

Mer och mer faller i alla fall på plats och jag längtar mig halvt fördärvad efter att få bli Thomas fru:-)
 

åhh

Skrivet av  Jessica* med Dante
vad mysigt. Det är så häftigt att vänta och längta. Trisst med ringen, hoppas att det går snabbt att fixa. Har ni berättat för släkt och vänner att ni ska gifta er? Vad säger de?
Ska du ha vitt?
 

Hej Jessica!

Skrivet av  Anna K med Flipp & Vendela
Jo, det går nog att fixa ringen - det är bara det att den förmodligen måste sågas isär så att man kan lägga in ett litet stycke guld:-(

Släkt och familj vet om att vi ska gifta oss men Thomas familj hade som villkor att vi skulle gifta oss i något varmt land om de skulle följa med, min mamma har helt enkelt inte råd, min syster hinner inte följa med och min bror sticker med sin familj på safari... Fast vi har med våra bästa vänner så det blir kanon och precis som vi vill ha det.

Jag kommer att ha en pärlemorgrå klänning på mig. Blev kär i den sekunden jag såg den:-)
 

antagligen...

Skrivet av  Marre med Christian...
Jag skulle gissa på att de undersöker lämplighets nivån på föräldrarna..

"det vore trevligt med ett kärnvapenkrig" SANT!
De plockar barnet ifrån dig i dörren på väg ut???

man kan aldrig sånoga veta vad de egentligen vill uppnå med sina studier..
 

ja

Skrivet av  Jessica* med Dante
Som tur var så fick man lämna den anonymt till analys:) Annars tror jag inte att man får sanna svar!
 

Hmmm....

Skrivet av  Anna m Klara 021123 & Michael 040909
Jag skrev namn och persnummer på min, gjorde inte du det?
 

joo

Skrivet av  Jessica* med Dante
men det ska ju avkodas innan det FÅR analyseras och de som leder stuien får aldrig se enkäterna innan de avkosas:) Jag tycker att det är anonymt
 

Reagerade också på den frågan

Skrivet av  Anna m Klara 021123 & Michael 040909
Vad menar de egentligen? Inte var den med i de tidigare enkäterna? Skönt i alla fall att du fick godkänt! När jag skulle kollas var det inte vår normala bm som undersökte mig, utan en lite äldre dam. Michael låg i vagnen och smågnällde lite, så när jag ligger där med benen utspända tycker hon att det är bäst att han får komma till mamma, så hon hivar upp honom på mitt bröst. Det var en annorlunda situation vill jag lova, att bli undersökt i underlivet samtidigt som en son krånglar på en bröst. Fick lite förlossningsflashback!

Vad skönt det är att kunna skylla på någon annan! Det skulle vara lag på att man alltid kan skylle på någon annan, och för min del skyller jag gärna lite på svärmor när det går på tok :)
 

Kontrollfråga?

Skrivet av  Pinalen m Andreas 4/9
Märklig fråga verkligen. Möjligen kan de ha lagt in den som något slags kontroll av ifall den som svarar verkligen läser frågorna eller bara kryssar hur som helst, men det verkar ändå konstigt. Jag skulle kontakta den som gjort enkäten och fråga, faktiskt.
 

Bra idé!

Skrivet av  Anna m Klara 021123 & Michael 040909
Ska försöka komma ihåg att fråga om det nästa gång jag träffar min bm, för just den frågan var lite konstig tycker jag. Men jag vaknade nog till lite, så om det var så lyckades de :)
 

Ja,

Skrivet av  Jessica* med Dante
Jag hade också en annan BM. Lena hette hon, och hennes bm-student! Vem hade du? Jag tycker att det känns ganska obehgligt på det hela taget med gynundersökningar:( Kan tänka mig att det inte blir det minsta bättre av att behöva amma samtidigt!

Visst är det bra att kunna skylla ifrån sig:) Egentligen så är det nog bara jag som är klantig:)
 

Minns inte!

Skrivet av  Anna m Klara 021123 & Michael 040909
Det var en äldre lite virrig dam, som hade problem att uppdatera ett program på datorn. Jag brukar inte ha problem med gynundersökningar, men tyckte det blev jobbigt denna gång, fattar inte varför?

Asch, det är alltid någon annans fel, ÄVEN om man själv är klantig :)
 

som någon skrev

Skrivet av  Ally
så vill de nog kolla om man verkligen läser frågorna eller bara kryssar i.
 

..eller så har..

Skrivet av  Ally
...nån skämtat med den som gjorde frågorna och petat in den där frågan på skoj och sen har de glömt att ta bort den
 

:)

Skrivet av  Jessica* med Dante
ja, kanske är det så. Men resten av frågorna var liksom också knäppa, som "Jag tror att jag besitter en telepatisk förmåga" Ja, det är en konstig fråga i min värld iallafall och "Jag känner mig som en del av ett större andligt väsen..."
 

Men sluta.....

Skrivet av  Ally
...haha...det låter helt sjukt med de där frågorna. Vad har de där knäppa frågorna med graviditet och diabetes att göra. Låter som ett skämt! Har du frågat din bm vad hon tycker?
 

oj, graviditet och övervikt menar jag *imt*

Skrivet av  Ally
v
 

tja

Skrivet av  Jessica* med Dante
jag tror att sambandet går såhär=
1)övervikt är oatraktivt
2) oatraktiva människor blir deprimerade
3) Deprimerade människor kommer att svara x på den här frågan
4) Vi kommer att slå fast att överviktiga är deprimerade:)
Jo, jag tror faktiskt att det är så. Att man ska kunna dra slutsattser om hur "vi" är genom att man svarar på frågor om vad man tycker om grejer (mestadels ganska konstiga grejer) Nu ska väl för all del tilläggas att jag är ganska skeptisk mot forskning i stort och sociologisk och socialmedicinsk forskning i synnerhet så jag har väl inte direkt objektiv:)
 

Är det inte färdiga frågeformulär?

Skrivet av  Anna m Klara 021123 & Michael 040909
Det finns i alla fall färdiga frågeformulär som används i såna här sammanhang, som ska vara "standardiserade". Nu vet jag inte om det är dessa de använt, men det kan vara så. Sambon gjorde lite såna enkäter inför ett jobb och vi jänförde frågorna, många var lika. Det som retar mig också är att frågorna upprepas, med bara en lite förändring i formuleringen "Jag mår bra när mina ovänner lider" "Jag blir lycklig när mina ovänner lider". Jo, jag blir lycklig men mår inte bra, eller?
 

Artiklar från Familjeliv