Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Måste höra med er!

Skrivet av Kicki med Nellie
Nellie har ju varit otroligt lätt att lägga på kvällarna tidigare. Jag har ammat henne i vår säng och sen har jag lagt ner henne vaken i sin vagga och hon har legat och "surrat" en stund och sen har hon somant själv utan besvär. Ibland med tutte och ibland utan. Men sen nån vecka tillbaka är hon inte alls nöjd när jag lägger ner henne. Hon sparkar tills täcket åker av och vrider och vänder på huvet så tutten åker ut och gnyr. Totalt missnöjd!! Senaste dagarna har jag fått sitta med henne och hålla en hand på henne och stoppat in tutten otaliga ggr tills hon till slut gett upp och somnat. Vill ju inte vänja henne att hålla en hand på henne. Det har man ju hört av många att det är supersvårt att vänja bort. Några tips nån? Hur gör ni när ni lägger era barn? Är det nån period när de behöver närhet/trygghet, eller? Det känns så knepigt när hon har varit klockren att lägga varje kväll tidigare. Eller kan det kanske vara att vi har haft lite ändrade dygnstider här i huset under julen. Min sambo börjar inte jobba förrän på måndag till veckan så vi har haft det lite si och så med våra rutiner, måste jag erkänna! Vad tror ni?
Svar på tråden: Måste höra med er!

Det är säkert

Skrivet av  Tiz
en utvecklingsperiod. Jag kommer ihåg att Maja ville ha mer närhet runt 3-4 månader. Ville är likadan. Det går över.
 

Har också en sådan period

Skrivet av  Cami med min goa Alicia
just nu. Alicia har ju alltid varit superlätt att lägga, men nu har det gått 3 dagar som hon inte har somnat förrän efter 22 på kvällen mot vanliga 19... Har gjort ett nytt försök ikväll så får vi se. Sover hon kanske för länge på dagen? Jag är ju så fruktansvärt elak att jag väcker Alicia efter 45 minuter när hon sover sitt 15.00 pass och sitt 17.00 pass :) Annars så är hon inte tillräckligt trött när det är dags för nattsömnen som är så viktig för dem.
 

Ja, jag kanske måste börja..

Skrivet av  Kicki med Nellie
göra det jag med. Väcka henne alltså =) Fast nu på slutet så har hon ju varit vaken ända från 15-16-tiden tills hon ska sova vid 20.30. Men vi har ju haft lååånga sovmornar nu under jullovet. Det kanske spelar in en hel del skulle jag tro. Men när man är så bortskämd med enkla nattningar så tycker man ju att det här är "riktigt jobbigt" Hi, hi!!
 

Hon är nog bara

Skrivet av  Anna K med Flipp & Vendela
inne i en liten bökperiod som snart går över. Det blir nog lättare dessutom när vardagen är tillbaka och ni får lite mer fasta tider.
 

Artiklar från Familjeliv