Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang ersättning...

Skrivet av Äva m Filippa!
Jag har fått sluta amma för mjölken minskade under tiden jag hade bihåleinflammation. Men nu tycker jag inte Filippa blir riktigt mätt...

Hon åt 4 gånger per dag och 180-220ml per gång. Nu har hon börjat med att vakna vid tretiden för att få en flaska...

Hon har tidigare sovit nätterna igenom nästan från dag ett! När jag ammade så vaknade hon vid tre-tiden och för varje dag som gick blev det senare och senare och till slut som hon natten igenom...

Undrar vad man kan göra???? Tacksam för svar!!
Svar på tråden: Ang ersättning...

Vilken ersättning?

Skrivet av  Nettis m. Evelina -00 & Kajsa -04
Vilken ersättning ger du? Semper eller NAN och vilket nummer? 1, 2 eller plus?

Om du ger semper så finns det ju plus från 4 månader, den ger mer mättnadskänsla.

NAN har "bara" nummer 2 fram tills 6 mån då man kan gå över till välling.

Normalt för ett barn är att äta ca 1/6 av sin vikt varje dygn och vid 4 mån ca 4-5 gånger men det är helt individuellt, här har vi en som äter 5-6 gånger istället men äter mindre vid varje tillfälle.

/Nettis
 

Semp 2

Skrivet av  Äva m Filippa!
Den har vi nu... Hon är ju tre månader... Så semper plus är väl för tidigt eller?? Hon äter nu nästan runt 220ml vid varje måltid... *suck* Det känns så himla elakt att hon inte får mer om hon nu vill ha dä....
 

Tja..

Skrivet av  Nettis m. Evelina -00 & Kajsa -04
jag tror nog att din lilla tös är hungrigare än snittet så jag skulle nog kunna varva med plus redan nu.

Tänk då på att plus och semp 2 blandas helt olika i propotionerna.

Våran stora tös va sådann, hon åt och åt tills vi fick byta upp oss till "kraftigare" mat till henne.

Våran Kajsa äter "bara" 150-170 ml varje gång och jag tycker det är lite om jag jämför med hennes storasyster som åt mer men sällan istället.

Lycka till.

/Nettis
 

Tack....

Skrivet av  Äva m Filippa!
.. vi ska genast åka imorgon bitti och köpa plus!!!
 

christian äter...

Skrivet av  Marre med Christian...
ersättning 4 ggr om dagen...
vid 8-9, 12-14, runt 17 och runt 19-20..
Han vaknar en gång på natten runt 3-4 och då ammar jag honom... Han vill nog mest ha närhet eftersom jag inte har så mkt mjölk kvar...

Min BVC-tant sa att han ska äta mellan 600 och 1000 ml om dagen. Christian äter 800 + det lilla han får av mig på natten.. Vi använder sepmer 2.
 

Tack!!

Skrivet av  Äva m Filippa!
Ja, jag änvänder Semper 2 men hon vill ha 220 ml nästan vid varje mål... Och ändå känns det inte som hon blir riktigt nöjd.... *snyft* Men tack ska du ha!!
 

kan du inte ge fler gånger?

Skrivet av  Veronica med Maya -02 + Alfred -04
Om du inte upplever att hon blir mätt, kan du inte ge henne fler gånger under dagen? Alfred är 5 - 6 gånger/dag och då 220 varje gång. Kanske hon är i en tillväxt-period då hon kräver mer mat?
 

Tack...

Skrivet av  Äva m Filippa!
... men nej jag har gett henne ca 5 ggr per dygn. Har varit lite "feg" att testa med mer än rekommendationen eftersom hon har så himla svårt att bajsa... Men i natt släppte det!!! Så idag har hon ju t om varit ännu hungrigare!!

Tack för svaret!!
 

Artiklar från Familjeliv