Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det här med sjukvården OT och långt

Skrivet av Anna m Klara 021123 & Michael 040909
Alltså har en vårdcentral rätt att neka någon vård? Min bror och hans tjej blev ordentligt sjuka nu under julen, då de var hos mina föräldrar i Närke (farliga barnbaciller). De hade ingen möjlighet att åka hem till Linköping igen, pga av sjukdomen.

Då min bror sökte vård hos vårdcentralen i Hallsberg sa de åt honom att åka hem till sitt eget landsting. Då han förklarade att han var för sjuk det, så sa de att han kunde återkomma om han fick svårt att andas, annars fick han söka i Östergötland. Då min bror i alla fall ville ha hjälp med hostan, som bla gjorde att han kräktes ibland, sa de åt honom att man får räkna med hosta vid förkylning.

Efter en intensiv tjatkampanj från min otroligt vältalige far fick de varsin tid hos doktorn. Det visade sig att min bror hade influensa, bihåleinflammation och astma pga av att det var så tjockt i lungorna.

Jag blir så förundrad. Jag trodde att man fick söka vård på andra ställen än ens egna landsting. Det fick man i alla fall julen för 2 år sen. Är det någon som vet hur det kommer sig att de nekar?
Svar på tråden: Det här med sjukvården OT och långt

Nej,

Skrivet av  Jessica* med Dante
akut har man rätt att söka till vilket landsting man vill! Dessutom så är det ju östergötland som betalar så... Nej det var konstigt... Så får man inte göra. Är någon för sjuk för att åka hem så måste man ju självklart betraktas som akut sjuk, där man är. Men det är väl samma på VC där som överallt annars. Det drivs av idioter för folk som inte har något annat val än att lita på lat inkompetent vårdpersonal som helst fikar. Please, citera mig inte i framtiden;)
 

Jo,

Skrivet av  Anna m Klara 021123 & Michael 040909
nu vet jag inte om de sökte akut, eller typ bara ringde under telefontid. Jättekonstigt var det i alla fall tycker jag, men så trodde ju jag också att man fick söka var man ville om man blev sjuk. Min pappa hade visst använt argumentet "min son har bott i Hallsberg och betalat kommunalskatt sen han var 16 och började sommarjobba" Haha, det gick visst hem......Ska lägga ditt citat på minnet, kan vara bra att ha....Vad var det pluggade till nu igen, hmmm, vaaad var det det nu igen ;)
 

Artiklar från Familjeliv