Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur gör ni?

Skrivet av Nissa, Rebecka dec02 + Manfred 28/9
Om barnet somnat i bilen och ni måste in för att hämta något, betala bensinen ni tankat eller liknande kort ärende, hur gör ni då? Tar med barnet (även om det vakar av det) eller lämnar barnet i bilen? Om ni lämnar i bilen, låser ni då (så att ingen kan stjäla barnet...) eller låter det vara olåst (så att någon kan rädda barnet om det börjar brinna).
Konstiga funderingar kanske, men det hör väl till föräldraskapet, antar jag.
Svar på tråden: Hur gör ni?

jag har

Skrivet av  jannice med prinsessa (nathalie)
lämnat henne en kort stund för att bet bensin, men under uppsikt så ingen "kollar in" i bilen, typ vill stjäla mitt barn. Självklart har jag låst. Skulle inte lämna henne mer än 2-3min. Och helst inte alls.
 

Jag...

Skrivet av  Jess och Olivia
Lämnar Olivia i bilrn nu på vintern... Olåst men jag har alltid hunden med så hon vaktar...:-) Men bara om det är typ betala bensin eller så...Annars tar jag med bilstolen . Rock-a-tot... Då sussar hon glatt vidare..
 

nää

Skrivet av  Jessica* med Dante
ja lämnar _aldrig_ barn i bil eller någon annan stans så för att göra något. När Amanda ar nyfödd så var det ett par i skåne vars bil blev stulen när bebisen satt i. Jag tänkte så att jag ALDRIG skulle lämna min bebis obevakad, och det har jag inte gjort heller:) Jag är tämligen neurotiskt lagd rent allmänt så det är kanske därför. Förstår dem som gör annorlunda, man måste ju hitta sitt eget sätt!
 

Glömde skriva...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + Manfred 28/9
.. hur jag brukar göra! :)
Rebecka sov så otroligt korta stunder på dgtid, så att störa henne med att lyfta ut babyskyddet hade varit rena självmålet. Manfred sover som en gris, men jag har mer problem med foglossning denna gång och vikten av honom (nästan 8 kg) och babyskydd undviker jag gärna att lyfta. Och det är aldrig fråga om mer än ett par minuter max.

Jag låser alltid bilen NOGA, men samtidigt ringer det klockor i huvudet att "tänk om" bilen börjar brinna (eller någon annan katastrof) så kan ingen rädda mitt barn. Men risken för pedofiler eller biltjuvar är nog större även om den tack opch lov inte är så stor.
 

När jag tankat

Skrivet av  Lealin m. *Lucas* & Vincent
eller hämtat paket har jag lämnat honom i bilen eftersom bensinmacken har glasrutor så man har uppsikt över bilen som står precis utanför och så är den låst så ingen stjäler min lille bebbe :oI. Men ska jag in i en affär även om det är supersnabbt ärende så tar jag med honom sittandes i bilbarnskyddet eftersom jag inte SER bilen från de affärerna.... har jag tur fortsätter han sova men tyvärr vaknar han för det mesta av minsta lilla förändring/förflyttning.
 

Tar med

Skrivet av  Sara m Isis00, Alvina02 & Villemo04
jag vågar inte lämna dem ens någon minut ensamma så jag tar med dem in. Jag har för livlig fantasi beträffande vad som kan hända. Det kan ju ta längre tid än man räknat med, snacka om stressande att stå i en seg kö med barnen i bilen...
För mig är det tillräckligt illa ifall någon av de stora skulle sova och vakna på fel sida medans jag är borta, speciellt Alvina skulle bli väldigt upprörd. Undantaget är när vi kommer hem och de har somnat, ibland alla tre på kvällen. Då måste jag ju gå tre vändor och bära en i taget, men vi bor väldigt avskilt så det händer inget här- t o m hönsiga jag kan erkänna att risken är försvinnande liten.
 

Tillägg

Skrivet av  Sara m Isis00, Alvina02 & Villemo04
jag skrev alltså bara hur jag gör, tycker eg. inte det är fel att lämna ett par minuter men _jag_ vågar inte. Och så hör väl till saken att vi har väldigt tonade bakrutor, Isis och Alvina som sitter bak synd inte utifrån och det tycker jag är så obehagligt. Skulle jag mot förmodan tvingas lämna dem alla tre ensamma i bilen en kort stund så skulle jag nog låta det vara olåst... och hoppas att de stora har vett att skrika på hjälp om någon skulle försöka ta dem. Risken att de sitter i en låst bil utan att synas utifrån känns obehagligare på något sätt.
 

Jag har ingen bil iof.

Skrivet av  Hanna m Mira & William
...men jag skulle nog inte lämna William ensammen mer än för att gå ut och skrapa bort is på rutan eller nått. Läste om bilen som blev stulen m. ett spädbarn i för några år sen och det fick nog mej att bestämma mej för att aldrig göra så...även om det är ovanligt. "Förr i tiden" så var det ju jättevanligt att man lämnade barnen i bilen eller i vagnen utanför affären. Nu finns det nog inte många som skulle ställa barnvagnen utanför affären och gå in...
 

Tar självklart med barnet

Skrivet av  Anna K med Flipp & Vendela
Vad som helst kan ju hända, tänk om barnet skulle sätta något i halsen och inte kunde få luft, tänk att vakna alldeles ensam och ingen kommer när man gråter. Nej, fy katten. Det skulle jag inte vilja utsätta någon för och inte heller riskera att något hände.
 

Artiklar från Familjeliv