Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur få bort röklukt? (även ank. augusti)

Skrivet av Susanna med Albert 31/8
Idag fick jag äntligen hem min palm som jag fått ta över från mor eftersom de har sålt huset och flyttat till lägenhet.
Problemet är att de röker och så fort palmen stod i mitt sovrum kände jag hur den verkligen stank rök! Märkligt att en växt kan lukta så mycket rök.
Kläder är ju bara att tvätta, men hur sjutton får jag bort röklukt från en växt?
Svar på tråden: Hur få bort röklukt? (även ank. augusti)

Duscha den?

Skrivet av  Ia med Lovisa och Ludvig
Går den in i duschen så sätt den där och spola med rumstempererat vatten både på över- och undersidan av bladen. Glöm inte stammen. Kanske att du kan ta lite såpa också - sån som man kan spruta med för att få bukt med ohyra. Ättika i en skål fungerar mot röklukt i ett rum, men det ska du nog inte ta på växten. Usch, det är hemskt med röklukt när man själv inte röker...
 

Oj, samma

Skrivet av  Tiz med Ville
svar =) Jag såg inte ditt inlägg. Hade inte uppdaterat sidan. Hihi..
 

Tack för era svar, men..

Skrivet av  Susanna med Albert 31/8
....problemet är att den är ca: två meter hög och minst lika bred i diameter med alla blad. Omöjligt för mig att få in den i badrummet själv :/
 

Testa då med en

Skrivet av  Ia med Lovisa och Ludvig
blomsterspruta och ställ växten så att du inte sprejar på nåt känsligt ställe. :) Gissar att du får kramp i handen på kuppen, men spruta så mycket du orkar...

Låter härligt med en så stor växt annars!
 

Hmm...

Skrivet av  Tiz med Ville
duscha den? Det kanske funkar. ställ en liten tallrik med lite ättikssprit i bredvid växten. Det kanske suger upp lukten.
 

Ja, både en liten skål

Skrivet av  Mini mE m Mini
med ättikssprit eller en skål med vanligt vatten ev med en liten rå potatisbit i hjälper.
 

Ättiksprit!

Skrivet av  jannice med prinsessa (nathalie)
*
 

mhm

Skrivet av  jannice med prinsessa (nathalie)
såg att ni hade rek det. bra :)
 

Artiklar från Familjeliv