Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hårt bajs och sprickor

Skrivet av Johanna m Elsie-bus
Hej hej! Lilla Elsie-gumman har fått lite lite sprickor runt ändtarmen! Jag antar att det är för att bajset varit så hårt och hon tar i så dant när hon ska bajsa. Har smörjt lite med Inotyol. Så har hon - mot alla planer vi hade på potatis vid 4-5 månader fått en tesked banan igår och idag för att kanske mjuka upp bajset. (det var någon som skrev här att banan hjälpte mot hårda magar) Stackaren! Jag vill ju inte att hon ska bli rädd för att bajsa för att det svider eller så. Finns det något mer man kan göra/ har era barn fått något sår där någon gång? Hon är ju så fin i stjärten för övrigt. Har aldrig haft problem med blöjan eller så. Kan tillägga att hon bajsar så gott som varje dag och har inte verkat som att hon har något ont eller så.
Svar på tråden: Hårt bajs och sprickor

Nä,

Skrivet av  Mini mE m Mini
tyvärr finns det inte mycket mer än det redan gjort...se till att hon är helt torr där efter bad och tvätt innan på stryker på salvan. Visst ser det hemskt ut men jag tror inte att det är såå farligt. Tur är det ju xå att slemhinnorna där läker så snabbt...jag brukar oxå ha lite bröstmjölk på ibland om det är mycket rött.
Men att underlätta bajsningen gör jag med en liten temp och ev katrinplommon (lite!). Sen är ju alltid massage på magen bra för bajsning Öht.
Kram från oss
 

Kram tillbaks!! *imt*

Skrivet av  Johanna m Elsie-bus
 

Oj, jag har fått lära mig att banan...

Skrivet av  Anna
...är stoppande, dvs bra mot lösa magar. Hoppas det hjälper ändå. Lite kokt vatten kan också vara bra.
 

Jag märkte det ! :-)

Skrivet av  Johanna m Elsie
Ingen mer banan. (skönt - tyckte det var lite tidigt med smakisar ändå...)
 

Oj!! Det var jag som skrev så

Skrivet av  Cami med min goa Alicia
eftersom Alicias hårda mage släppte direkt när hon fick banan och det bara rann ut... Kanske bara var en tillfllighet att hennes hårda släppte just då och jag förknippade det med bananen. Förlåt om jag ställt till bekymmer för dig. :(
 

päron är lösande, och ..

Skrivet av  Malin m Elsa-Märta
katrinplommon, och messmör, banan däremot är som ovan sagt för lösa magar...
Vet inte, men får hon något tillägg??
Isåfall kan man blanda i lite messmör eller lite olja, jag blandade i lite vanlig matolja i Arvids välling när han var hård i magen och det brukade funka, lycka till och hoppas hon får det bättre snart och att hon inte har ont..

Kram.
 

Ja nu blev hon ÄNNU hårdare

Skrivet av  Johanna m Elsie
så inget mer banan här! Nä imorgon köper vi messmör och blandar i flaskan. Lite salt måste hon ju kunna tåla - hon är ju ändå 3,5 månader... Hon är flaskbarn - det är väl därför hon är hård. Tack för svaren!
 

Banan har dubbel verkan..

Skrivet av  Susanna med Albert 31/8
Omogen banan är stoppande och övermogen är lösande. Har jag hört iaf.
Om jag vore du skulle jag testa med katrinplommonpuré istället. Det funkar superbra på Albert, som är så hård i magen i vanliga fall att han får specialersättning från Apoteket.
Nu, tack vare katrinplommonpurén, har vi kunnat gå över till vanlig ersättning :)
 

Så bra!!

Skrivet av  Johanna m Elsie
Skönt för er! Men jag provar nog lite messmör först. Eller har du purén i flaskan? Albert är ju lite äldre än Elsie.
 

Ah, okej.

Skrivet av  Susanna med Albert 31/8
Tänkte inte på det. Att hon är yngre alltså.
Albert är också flaskbarn. Vi testade messmör, olja, massage och allt annat vi kunde komma på. Tillslut var Bifidus enda utvägen. I vanliga fall räcker det att tillsätta lite Bifidus till den vanliga ersättningen, men Abbe hade så stora problem att han fick bara Bifidus.
Iaf, om inget funkar för er heller så är mitt tips Bifidus. Kostar skjortan, men det får det vara värt! Dock måste du prata med dem på BVC först, annars vill de inte sälja till dig på Apoteket.
Hoppas hon får bukt på sin lilla mage!
 

Aha!

Skrivet av  Cami med min goa Alicia
Då har vi svaret på mitt bekymmer... Eftersom att för Alicia så fungerade det lösande...
 

Katrinplommon!

Skrivet av  Nettis m. Evelina -00 & Kajsa -04
Se om ni kan få i henne en eller en halv tesked katrinplommonpuré, det brukar hjälpa vid förstoppning eller tröga magar.

Det finns även ett medel man kan köpa på apoteket, Laktulos tror jag det heter, det ska smörja tarmarna bra också. Man ska blanda i någon ml i flaskan med ersättning/välling. Det står att man ska rådgöra med läkare vid behandling av barn så kolla gärna med BVC först.

Hoppas magen blir bättre.
 

minst 4 mån

Skrivet av  jannice med prinsessa (nathalie)
tror ja de ska vara då?
 

Albert började när han var..

Skrivet av  Susanna med Albert 31/8
..strax över tre månader.
Fast vi började på inrådan av BVC pga hans mage. I normala fall kanske man skall vänta.
 

Tack för alla svar!

Skrivet av  Johanna m Elsie
Nu börjar vi med messmör idag. Hon bajsar ju ändå nästan varje dag, så det är väl inte så farligt. Men det är konstigt att det är så hårt ändå tycker jag. Hon kanske absorberar ovanligt mycket vätska... Nåväl. Vi provar oss fram. Blir det inte bättre får vi höra med BVC vad de tycker. Hon har alltid varit ganska hård i magen (sen vi slutade med bröstmjölken), men hon har aldrig tidigare fått sprickor. Därför blev jag orolig.
 

Artiklar från Familjeliv