Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur går det till?

Skrivet av Nettiz
Har funderat länge på att donera ägg. Men hur går det till? Ges äggen ut slumpvis eller träffas man? Var kan man göra det?
Svar på tråden: Hur går det till?

Man kan

Skrivet av  Protan
donera ägg hos en fertilitetsklinik, som sysslar med äggdonation, oftast vid något av landets universitetssjukhus, eller någon privat fert. klinik.
Man får äta hormoner, för att äggstockarna skall frisläppa fler än ett ägg. Dessa sugs sedan ut vid ett gynekologiskt ingrepp.
Man lämnar äggen utan att veta vem som skall få dem, men man är inte anonym. Barnet skall kunna ta reda på vem som är dess genetiska moder, om det vill det i framtiden.
 

donation

Skrivet av  kiin
Man kan även donera ägg till en vän då får man gå före i kön, jag skulle donera ägg till min kompis då hon hade försökt att bli gravid länge.
Vad jag fick reda på då är att det görs bara i stockholm än så länge.
Personalen sade att min kompis fick gå före i kön eftersom hon hade egen donator med sig.
Som tur vad blev hon gravid på den naturliga vägen strax innan vi påbörgade donationen.
jag tycker att du är fantastisk som vill donera ägg, det är många kvinnor som inte kan få barn men som borde bli föräldrar.
jag skall utan tvekan donera ägg det är det minsta jag kan göra för mina medsystrar.
Lycka till Kiin
 

Svar

Skrivet av  Hehn
Jag blir så glad att det finns kvinnor som vill ge bort sin ägg. Jag är en som kanske kommer att behöva ditt ägg i framtiden. Så vitt jag vet kan man bara donera ägg på Huddinge UniversitetsSjukhus (på fertilitetsenheten) och även tror jag i Göteborg på Sahlgrenska. Man är anonym, men när barnet är 18år har det rätt att leta reda på sin biologiska mor. Det gör inte ont att plocka ut ägg, (jag har gjort det i IVF sammanhang) man bedövas lokalt. Det känns lite obehagligt, men gör inte ont. Själva ingreppet tar bara några minuter.
Tack för att ni som vill donera finns.
/Hehn

 

Visst gör det ont!

Skrivet av  anonym p.g.a. ämnet
men först när bedövningen släpper - då har man en djävulsk "mensvärk". Själva ingreppet tar visserligen bara några minuter, men sedan får man ligga kvar i flera timmar till så de ser det går bra efter bedövningen släpper. Jag var ledig hela dagen.
 

Artiklar från Familjeliv