Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

I kö för äggdonation

Skrivet av CH
Hej,

Jag brukar ibland gå in på Föräldranätet och idag hittade jag till den här nya diskussionssidan. Jag har läst alla era inlägg och blev otroligt rörd över att så många av er funderar på att donera ägg. Överhuvudtaget tycker jag det är fantastiskt att ni är så många som funderar runt det här – vare sig ni kan tänka er att donera eller inte – och jag tycker ni alla har bra åsikter för och emot.

Själv är jag en av de kvinnor som inte kan bli gravid utan donerade ägg och min man och jag står i kö för äggdonation i Sverige. Anledningen är att jag, trots att jag bara är i 30-årsåldern, har drabbats av “Premature Ovarian Failure” och är på väg in i ett förtidigt klimakterium. När vi fick diagnosen var min systers spontana kommentar -“du får ett ägg av mig!”, men det visade sig att hon, trots att hon bara är i 20-års åldern, redan är i klimakteriet (det upptäcktes inte tidigare eftersom hon åt p-piller). Läkarna tror att vi båda har det här felet p g a något som legat latent i generna hos båda våra föräldrar, men ingen annan i vår släkt har problem och vår bror har tre barn. “Premature Ovarian Failure” är mycket ovanligt. Bara 1 av 1000 i 20-årsåldern drabbas och 1 av 100 i 30-årsåldern.

När vi fick diagnosen rådde alla läkare oss att åka till Finland och göra äggdonation anonymt, men vi valde istället att ställa oss i kö i Sverige - trots att det då ännu inte var lagligt. Anledningen är att vi vill att det barn vi förhoppningsvis får ska kunna ta reda på vem som donerade ägget den dag han eller hon fyller 18 år.

Efter allt vi har gått igenom är jag nu i spänd förväntan inför donationen som förhoppningsvis ska ske i år. Jag känner en otrolig tacksamhet gentemot den kvinna som kommer att bli vår äggdonator och jag tänker ofta på henne – fast jag inte vet vem hon är. Det kanske låter konstigt, men vetskapen om att hon finns, och vill donera till oss, har gjort att jag känner mig mera vänligt inställd till andra människor jag inte känner. Det sägs att godhet föder godhet och det tror jag på. Om vårt försök lyckas hoppas jag innerligt att jag får träffa henne när vårt barn har fyllt 18 år så att jag får tacka henne personligen. Livet är en gåva och jag kan tänka mig få saker som är finare än att vilja hjälpa någon att skapa liv.

Nu blev det långt och jag hoppas att ni orkade lyssna.
Mvh, CH

PS. Om ni vill veta mer om äggdonation så har www.villhabarn.com mycket bra information:
Orsaker: http://www.villhabarn.com/agg_varf.html
Lagar och regler: http://www.villhabarn.com/agg_lag.html
Vad innebär det att bli äggdonator: http://www.villhabarn.com/agg_bli.html
Vad innebär det att ta emot donerade ägg: http://www.villhabarn.com/agg_vad.html
Här utförs äggdonation: http://www.villhabarn.com/agg_kli.html
Äggdonator sökes: http://www.villhabarn.com/agg_sok.html
Svar på tråden: I kö för äggdonation

Åhh, vad jag

Skrivet av  Annika
hoppas att det går vägen för er :))
Även om jag själv aldrig skulle donera ägg, så är det inte något jag tycker är fel och tycker således att det är bra att det finns möjlighet för de som vill.

Lycka till :)
 

hoppas

Skrivet av  kiin
Jag hoppas inerligen att det skall gå bra för dig.
Jag blir mer och mer säkrare för varje dag att jag skall donera mina ägg så fort det är möjligt i min hemstad.

Jag känner starkt för er som inte kan få barn.
Fick reda på når jag var 20 av en doktor att jag inte kunde få barn, jag blev otroligt ledsen och gjorde nästan slut med min nuvarande make för att han skulle kunna få bli pappa.
Läkaren hade väldigt fel nu har jag 3 barn.

Lycka till tänker på er alla som inte kan få barn kram kiin
 

lycka

Skrivet av  Busluren
till och hoppas att ni får ägg snart! du vekar vara en jättefin människa och du kommer att få underbara barn!

kram
 

Att hjälpa andra

Skrivet av  lillian
Hej!

Att hjälpa andra är för mig en självklar del i livet. Jag är en av de kvinnorna som vill donare ägg men tyvärr så kan jag inte göra det än, man måste nämligen vara minst 25 år och jag fyller 25 i slutet av året.
Jag har tänkt mycket på det här och jag tycker att om jag bara har möjlighet att hjälpa andra att få barn så gör jag det mer än gärna. Själv har jag två helt underbara barn och att vara mamma gör mig så lycklig. Jag ger gärna en liten bit av mig för att någon annan får känna samma lycka som jag känner.
 

Tack för svaren!

Skrivet av  CH
Annika, kiin, Busluren och lillian - stort tack för era svar!! Ert stöd värmer!!

Kramar, CH
 

Att donera

Skrivet av  A
Jag blev tårögd av att ditt inlägg, tyckte det var så fint skrivet. Jag är en av dem som starkt funderar på att donera, fick barn när jag var 19 (är nu 26) och jobbar idag med IVF graviditeter. Ännu vill jag ta reda på mer info om för och nackdelar innan jag bestämmer mig, är inte helt säker på vad jag känner inflör att ha någon med mina gener som går runt utan att vi känner varandra. Ska kolla dina länkar...
 

om äggdonation

Skrivet av  CH
Hej A!

Stort tack för ditt inlägg! Jag tycker det är så fint att du funderar kring detta och jag förstår din tveksamhet. Både att donera och att ta emot ägg är en stor sak och kräver eftertanke.

Jag såg ditt andra inlägg om oron att de genetiska halvsyskonen får “kontakt. Jag har också funderat kring detta, men det som fått mig att känna mig lugnare är vetskapen om att detta “problem” funnits i långa tider (utan att man har hört några skräckhistorier!). Dels p g a naturliga orsaker eftersom män ju faktiskt kan ha barn utan att känna till det (!), men också för att spermiedonation varit lagligt sedan 1985 (och dessutom använts långt tidigare – jag läste tex om det i en bok från 1948).

Jag vet inte vilka koller de gör, men både som mottagare och donator träffar man både läkare och kurator och frågorna och tankarna man går igenom är många.

Jag tror det viktigaste är att man som mottagare är helt öppen mot sitt barn vad gäller dess ursprung och det är nog minst lika viktigt att man som donator berättar för sina egna barn att man har donerat.

Lycka till vad du än bestämmer dig för att göra och du ska veta att jag beundrar dig (och alla andra) som överhuvudtaget funderar runt detta.

Mvh, CH