Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som har beslutat för att donera...

Skrivet av Mia, funderar på att donera....
hur tänker ni kring det att barnet kan söka upp er när de blir äldre.

Jag funderar på att donera ägg men är tveksam pga att de kan söka upp mig. Vet inte hur jag ska tänka kring det. Hade det varit helt anonymt så skulle jag ha ställt upp direkt. Varför vet jag inte.

Hjälp mig med hur ni har tänkt.
Svar på tråden: Ni som har beslutat för att donera...

jag har

Skrivet av  Busluren
tänkt så att det är inte som att adoptera bort ett barn, jag ser det inte alls som om jag ger bort något annat än ett ägg, mer eller mindre.
Jag tror inte att ett barn skulle se det på samma sätt som om de blivit bortadopterat heller, det är ju inget man ger bort oönskat.. Om det blir ett barn av mina ägg och barnet skulle söka upp mig så har jag ju inget att ha dåligt samvete över, jag vill ju bara hjälpa par som inte har så lätt att få barn! Och jag skulle inte kunna se detta barn som mitt eller "min avkomma" på något sätt..

har jag gett dig några nya tankar eller bara svammlat till det?! ;)

många kramar!!!
 

Jag hade bestämt...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + bf 11/10
... att jag skulle donera om även andra barnet blev en flicka. På det sättet skulle jag kunna berätta för mina döttrar att de KANSKE har ett halvsyskon som KANSKE kommer söka upp oss. Men om det var så att det blivit en biologisk halvbror, så skulle han i alla fall vara yngre. Detta med tanke på mina "fördomar" att de kommer vara heterosexuella och välja en partner som är äldre än de.

Men nu är det en pojke jag väntar, så då känns det inte lika lätt. Att donera ett ägg är ju inte osm att vara blodgivare direkt! Men man får nog se det som att genom att skänka en cell av sin kropp, så kan man hjälpa ett annat par att få bli föräldrar. JAG skulle ju inte vara mamma till det barnet, det blir ju den kvinna som burit det inom sig i 9 månader. Jag skulle "bara" vara upphov till halva genuppsättningen.

Även för mig känns det som om det varit lättare om man kunnat få var helt anonym.
 

Om 20 år...

Skrivet av  Jo-ann
Tror du inte att du tänker annorlunda då?

Varför är det viktigt att vara anonym?

Kan säga, att det är många adopterade, som alltså har blivit födda av en annan mamma, som inte söker upp sin biologiska släkt.

En anledning kan ju vara sjukdom. Men du kan ju skriva ner allt som finns i din släkt, hur gamla folk har blivit mm. För det är väl vad detta barn kan intressera sig för som vuxen.
 

Artiklar från Familjeliv