Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej!

Skrivet av Vågar man?
Jag har en väninna som är igång med en massa undersökningar för att se varför hon inte blir gravid.
Det mesta pekar på än så länge att det är henne det är fel på, hennes kille har barn sen tidigare men hon har själv inga men längtar jättemycket.
Väninnan är i själva verket min fd svägerska, jag har alltså två pojkar med hennes bror, vi är skilda sen flera år tillbaka.
Vi är väldigt goda vänner, systrar och jag har funderat mer och mer på om det skulle vara så att hon inte producerar ägg att ge henne några av mina.
Jag undrar lite hur man kan tänkas känna när man gör det. Som jag känner nu så skulle det inte kännas konstigt på något sett men det vet man ju inte förrän dagen D kommer.
Biologiskt sett så blir ju jag barnets förälder, jag får barn med hennes man men känns det så?
När jag funderar lite kring det här så känner jag att skulle jag donera ägg dit jag inte alls vet vart det hamnar, om barnet får det bra osv så skulle det kännas jätte jobbigt, känns som om jag ALLTID skulle undra vad det blev av barnet, hur det har det osv men om jag skulle ge min väninna ett barn så skulle jag veta att det får det bra, jag kan själv se att det får det bra.
Jag har andra nära vänner som jag aldrig skulle kunna donera nåt ägg till för jag enser inte att de är kapabla i nutid att bli föräldrar (sambo med narkotikamissbrukare) och det vill inte jag ge något barn.
Hur känner man, är det bra eller dumt att hjälpa sin vän på det här sättet?
Och när man ge ägg går det att kolla om det barnet kommer att få några sjukdomar från min sida, vi lider av en hel del saker?
Svar på tråden: Hej!

tyvärr

Skrivet av  Busluren
är det ju så att du rent lagligt inte får donera till någon du känner, du har ingen kontroll över var dina ägg hamnar om du donerar! men jag förstår hur du tänker, det är ju en risk att man inte vet och det kan ju gå illa. men så tänker inte jag för då skulle jag aldrig donera. du har ju en jättefin tanke att vilja hjälpa din kompis och du kan väll fortsätta hjälpa henne genom att vara ett stöd och lyssna!

många kramisar
 

Fullt lagligt!, info om korsdonation, mina tankar

Skrivet av  CH
Hej!

Jag tycker det är jättefint att du funderar på att donera till din vän. Bara en sann vän skulle ens tänka tanken…

I Sverige är det fullt lagligt att donera till vänner, systrar, kusiner… (Busluren, vet inte var du hört annat?), men om man känner sig tveksam att som donator se barnet växa upp på nära håll så erbjuder sjukhusen så kallad korsdonation. Det innebär att dina ägg matchas med ett annat mottagarpar och din vän får en annan donators ägg. Det din vän vinner på detta är att hon får snabbare behandling än om hon inte har en egen donator.

Det är omöjligt att råda hur du ska göra, men om det är så att din vännina inte har egna fungerande ägg så vågar jag lova att hon kommer att bli otroligt rörd över dina tankar. Sen vet man aldrig om det är just med äggdonation hon vill lösa sin barnlöshet.

Vad gäller din oro om barnet kommer att få det bra eller inte om du donerar anonymt så vill jag bara säga att jag tror det är få saker som gör en så ödmjuk inför föräldraskapet som att ha fått kämpa för att få barn. När man kommer till den sista utvägen – äggdonation eller adoption - har man troligtvis ofta år av kamp bakom sig. Om man inte innerst inne vill ha barn så skulle man aldrig ha orkat och velat kämpa så och man skulle aldrig gå vidare med något så stort som äggdonation eller adoption. Det är min personliga erfarenhet…

Lycka till!!!
Mvh, CH
 

men

Skrivet av  Busluren
vad konstigt, när jag var på koll berättade jag att min syster hade svårt att få barn och därför hade jag bestämt mig för att donera(inte till henne). då sa de, "men du vet att du inte får donera till till en släkting och att mottagaren alltid är anonym för donatorn".. måste höra vad de menar då, tack för infon!

kram
 

Beror kanske på vilket landsting man tillhör

Skrivet av  CH
Hej Busluren!

På Huddinge i Stockholm är det fullt möjligt att ha en egen känd donator som är vän eller släkting och det är därifrån jag har min info. Kanske gäller annat på andra sjukhus?

Det är ju stora variationer på vilken hjälp man får beroende på vilket landsting man bor i. I Stockholm får man tex bara 2 färska äggdonationsförsök (ev frysförsök är alltid bonus), som mottagande kvinna får du max vara 38 och du får betala 4000 kr till medicinerna för donatorn. I Uppsala får du 3 försök och som mottagande kvinna får du vara 40. Det finns också landsting som inte ger något stöd alls till äggdonation och eftersom man enligt lagen inte får göra privat äggdonationsbehandling i Sverige så kan man då inte få någon hjälp alls i Sverige.

Detta är några av orsakerna till att så många fortfarande åker till tex Finland för äggdonation trots att det nu är lagligt i Sverige.

Det finns ingen rättvisa i barnlösheten – vare sig från naturen eller samhället.

Ledsen att höra att din syster har svårt att få barn. Hoppas det löser sig för henne!
Kram!
CH
 

Artiklar från Familjeliv