Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Frågor om äggdonation!

Skrivet av Barnlös
Hej på er!

Jag har en ärftlig sjukdom som medför risk för fostret, och funderar därför på att åka till AVA-kliniken i Finland för en äggdonationbehandling. Alternativt ställa mig i kö i Sverige. Dock undrar jag vilka kriterier som måste uppfyllas för att få stå i kö för svensk äggdonation?



Tack för alla svar, de behövs!!
Svar på tråden: Frågor om äggdonation!

Lagar och regler + kontaktinfo till sjukhusen

Skrivet av  CH
Hej Barnlös!

Vissa kriterier i Sverige varierar från landsting till landsting, men det finns även några generella (se “lagar och regler” länk nedan). Det bästa är att ta kontakt med universitetssjukhuset där du bor och fråga vad som gäller hos dem.

Kontaktinfo till universitetssjukhusen:
http://www.villhabarn.com/agg_kli.html

Lagar och regler:
http://www.villhabarn.com/agg_lag.html

Lycka till! Jag vet så väl vad du går igenom och hur otroligt många frågor det är som snurrar i huvudet. Jag kan själv inte få barn p g a förtidigt klimakterium.

Kram, CH
 

Tack, CH!

Skrivet av  Barnlös
Ja, det är inte bara en tanke som snurrar i huvudet just nu.. Tack så mycket för länkarna. Jag ska ringa sjukhuset i min närhet imorgon redan. Känner att jag vill ha all information som går att få.. Och de borde väl kunna svara mig, ifall jag får stå i kö - eller inte.
Har du stått i kö länge?

Kram
 

väntetid och en fråga

Skrivet av  CH
Hej igen Barnlös!

Lycka till med ditt sjukhus! Jag hoppas du får klarhet. Ett tips är att ställa dig i kö både i Sverige och Finland. Ju fler parallella spår man kör på med desto bättre.

Vi ställde oss i kö i Sverige mer än ett halvår innan äggdonation blev lagligt. När de slutligen ringde och kallade oss på första besöket hade vi väntat i 1,5 år. Hur väntetiderna blir framåt är säkert svårt att säga för det beror mycket på tillgången på donatorer och om landstingen ger budget.

En fråga - har du utforskat det här med fosterdiagnostik? Jag har för mig att det tex är möjligt i England och Spanien. Vet inte hur Sverige ligger till. Om det är ett alternativ kan du ju göra IVF med dina egna ägg och sedan kollar de embryona och väljer ett som inte har den gen som orsakar den ärftliga sjukdommen. Men, det här vet du säkert redan? Man brukar bli expert på sina egna åkommor!

Lycka till!
Kram, CH
 

Tack än en gång för svar!

Skrivet av  Barnlös
Nu har vi skickat iväg ansökan till AVA-kliniken, ett steg i rätt riktning! Väntar på kallelse till KS för att träffa en överläkare där, ansvarig för diverse fosterdiagnostik/embryodiagnostik. Ska ta upp den här frågan med henne, vad för möjligheter som finns m.m
Dock har jag inga större förhoppningar tyvärr, landstinget har ju sina restriktioner, och min åkomma är ju inte dödlig.. men jag hoppas innerligt att möjligheten kanske finns ändå.

Lycka till själv! Och kram!
 

Till Barnlös...

Skrivet av  CH
Om landstinget inte stöder dig är mitt tips att kolla vad det kostar att göra IVF med embryodiagnostik på utländska privata kliniker. Det vore ju fantastiskt om du kan få barn med dina egna ägg och ekonomiskt kanske det inte skiljer sig så mycket mot att göra äggdonation i Finland där kostnaden är ca 5000 euro (och donatorn är anonym).

Om ni åker till Finland tror jag ni har valt rätt klinik. Jag har också varit i kontakt med AVA och de verkar superbra.

Kram!
CH
(PS. det fanns inget "svara" alternativ på ditt senaste inlägg så därför skrev jag här).
 

Till CH

Skrivet av  Barnlös
Jag ska kontakta AVA och höra om de kan hjälpa mig med PGD, och höra mig för om priserna. Ja, 5320 € kostade äggdonationen.. Ca 47000 SEK omräknat. Går det att diagnostisera genom PGD så är ju det att föredra - absolut. Ska öppna flera dörrar och se.

Tack än en gång för svar!
 

Artiklar från Familjeliv