Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur går det till när man donerar ägg?

Skrivet av Donator?
Från början till slut.
Äter man hormoner m.m?
Hur fungerar det?
Svar på tråden: Hur går det till när man donerar ägg?

Det finns...

Skrivet av  Nissa
... säkert någon här som kan svara bättre, men då jag funderade på att bli donator fick jag höra följande: Man gör först en hormonbehandling för att många ägg ska mogna. Sedan tas dessa ut, men där jag jag lite osäker på vilken "väg" de plockas ut.
Hormonbehandlignen kan vara jobbig. Om du varit gravid så vet du ju hur det kan kännas och detta kan tydligen vara ännu värre... Men det är ju en begränsad tid, så det klarar man säkert!
 

Jag har flera barn

Skrivet av  Donator?
så jag vet hur det är att vara gravid.

Tack för ditt svar.
Hoppas på lite mer utförligt svar från någon som vet lite mer.
 

Jag har nydligen gjort

Skrivet av  Gella
en ägg donation, och det började med att jag fick ta ett blodprov, som sedan upprepades efter 6 månader.
När det var dax för att förbereda sig inför dondationen så började jag först med nässpray 2 gånger per dag, efter ca 2 veckor så började jag att ta sprutor med hormoner en gång per dag, nässprayen tog jag fortfarande men bara en gång per dag. Och kvällen före donationen så fick jag ta en särskild spruta.

Jag mådde bra under hela tiden, vart lite svullen i magen mot slutet. Men det är nog väldigt olika hur man reagerar. Jag skulle defenitivt kunna göra det igen om jag blir tillfrågad.

Hoppas att det gav dig svar på några frågor, fråga gärna om det är något.
 

Samma som vid IVF

Skrivet av  Maria m Nils
Precis som Gella beskriver här ovan så tar man nässpray för att kroppens naturliga hormoner ska upphöra, hur lång tid det tar varierar, vanligast är 16-25 dagar. Därefter får man ta en spruta morgon och kväll för att skjutsa igång hormonerna så att det blir många ägg som stimuleras och mognar samtidigt. Sprutan är precis som en insulinspruta och känns knappt. När äggen mognat, tar ca 8-12 dagar tar man en särskild spruta på kvällen innan äggen ska plockas ut. Morgonen efter läggs du in på sjukhus för att suga ut äggen med en pipett, då får du lugnande medel och själva ingreppet är över på 5-10 minuter. Hur mycket man känner av det varierar, men om det gör ont får du mer lugnande, så det ska inte vara så farligt. Efteråt får du ligga kvar någon timme så att allt känns bra när du går därifrån.
Jag har själv genomgått IVFbehandlingar och har fått en fin son efter att ha varit ofrivilligt barnlös i flera år så när jag själv fått de barn jag vill ha så genomgår jag gärna denna behandling en gång (mina ägg är det inget fel på!) till för att hjälpa några andra som saknar barn.
 

Artiklar från Familjeliv