Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga om äggen

Skrivet av Emma med Tova
Jag funderade lite på hur det går till efter att de plockat äggen från donatorn, befruktar de alla äggen och om det blir några över efter att de satt in ett ägg hos den mottagande kvinnan fryses de ner för att kunna användas vid senare tillfällen om det misslyckas eller vid syskonförsök? Eller ger man ägg från en kvinna till flera olika par som väntar på ett ägg?
Svar på tråden: En fråga om äggen

frågan om äggen

Skrivet av  lol
Som vid en vanlig IVF plockas äggen ut,sen befruktas dom "bästa" äggen som får "mogna"till embryon,därefter sätts det embryot som utvecklats bäst tillbaka till mottagaren.I england sätter man in upp till 3 embryon men jag tror att i sverige och finland sätter man in max 2st.Om det finns fler embryon av bra kvalitet kan dessa frysas,men jag tror det händer ganska sällan.Jag tror inte att fler än ett par får ägg från samma donator.
 

Det fungerar så här...

Skrivet av  CH
Hej Emma med Tova,

När en donator donerar ägg anonymt (dvs då donator och mottagare inte känner varandra och först kan få kontakt när barnet fyllt 18 år) har man två mottagarpar som benämns mottagarpar 1 och 2. De som är nummer 1 har förtur till äggen och har väntat längre i kön. Om det blir 10 ägg eller färre får mottagarpar 1 alla ägg och de befruktas alla med deras spermier. Om det blir fler än 10 ägg så delas de lika mellan de båda paren. Hälften av äggen befruktas med mottagarpar 1:s spermier och den andra hälftem med mottagarpar 2:s spermier.

Om äggen befruktas och uppfyller vissa kvalitetsnormer sätter man bara in ett embryo. Om kvaliteten är sämre sätter man in två. På Huddinge där jag går gör de allt för att undvika tvillingfödslar så de är mycket restriktiva med att sätta in två.

Om det finns embryon av tillräckligt bra kvalitet över efter insättningen så fryses de ner för ytterligare försök och det sker i ca 50% av fallen. Har man turen att lyckas första gången har man chansen att senare få ett syskon. Lyckas man inte så har man de frysta embryona att försöka med innan man går vidare med en ny donator. I Stockholm får man ett andra försök med en ny donator om man misslyckas första gången och ev frysförsök är “bonus”.

Hoppas detta gjorde det klarare.

Mvh,
CH
 

Får donatorn veta om...

Skrivet av  Eva m Ike0108 + bf 19/5, Portland, Oregon
äggdonationen resulterat i några barn? Jag skulle gissa att det i vissa fall kan bli mer än ett barn som resultat och i en del fall inga alls. För donatorn vore det ju intressant att veta om det blev något lyckat resultat och om något barn kan söka upp henne om ett antal år....
 

Vad jag vet...

Skrivet av  CH
Hej Eva!

Vad jag har hört så får donatorn veta om mottagaren/mottagarna har blivit gravid/a, men hon får inte veta om det i slutändan föds ett barn. Vet inte om någon annan har hört annat om hur det fungerar? Själv tycker jag det är lite konstigt för jag tror precis som du att man som donator vill veta om det faktiskt fötts ett barn.

När barnet har fyllt 18 år kan det om det vill gå tillbaka till sjukhuset och där få tillgång till ett brev som donatorn lämnat där hon berättar om sig själv och varför hon har donerat. Hon kanske även har lagt in bilder på sig och sin familj. Vad hon vill berätta är helt upp till henne. Barnet kan sen välja om han/hon vill gå vidare och ta kontakt med donatorn.

Mvh,
CH
 

Tack för infon!

Skrivet av  Eva m Ike0108 + bf 19/5, Portland, Oregon
Nu är jag inte själv aktuell som donator, men lite nyfiken på hur det fungerar i praktiken.

Jag såg för ett tag sedan ett tv-program om män som donerade spermier här i USA och de fick t om se foton av de barn som blev resultatet. Det tycker jag i och för sig inte är nödvändigt, men att informera donatorn om det blev något barn eller ej verkar ju trots allt vettigt.
 

Tack för svaren

Skrivet av  Emma med Tova
Det var ett mycket informativt svar du gav och det är jag tacksam för. Funderar själv att senare donera ägg, men först vill jag ha klart med egna barn. Äggdonation har den senaste tiden kommit närmare mig, min syster har leukemi och skall under sommaren genomgå strålning, cytostatika och stamcelltransplantation. Behandlingen gör att alla hennes ägg kommer att bli skadade och obrukbara. För hennes del håller hon nu på med att plocka ut ägg som skall frysas för att de senare skall kunna få barn. Fungerar inte det så är äggdonation deras enda möjlighet då inget land tar emot henne inom rimlig tid för att kunna adoptera efter hennes sjukdom. Min syster vet redan att jag ställer upp som donator om det skulle behövas.

För egen del skulle jag bli mycket glad om jag donerade ägg och en familj fick fler än ett barn av de äggen. Jag vill helst att de som får mina gener har biologiska helsyskon, det kan kanske ses konstigt men då jag just nu genomgår att min syster hade haft otroligt liten chans att klara sig ifall min bror inte passat som donator, gör att jag vill att mina avkommor helst ska ha den möjligheten ifall det behövs.

Det är ju nu 18-år tills barnet får information och kan söka upp en. Går det att få reda på något innan dess ifall det behövs? Jag tänker just i medicinska fall då syskon kan rädda liv, kan då sjukhusen kontakta donatorn ifall det behövs något till barnet och vice verca? Kanske utrycker mig lite krångligt men jag hoppas att du förstår ändå.

Jag hoppas att er nya omgång går bättre, jag önskar att du snart får vara gravid.
 

Svar till Emma

Skrivet av  CH
Hej Emma,
Blev verkligen ledsen att höra om din syster. Hoppas innerligt att hennes behandling ska gå bra och jag tycker du och din bror är fantastiska som hjälper henne. Det måste kännas tryggt för henne att ha ert stöd!

Det är en viktig fråga du tar upp och faktum är att jag inte hade tänkt på det förrän härromdagen då jag läste ett inlägg från en äggdonator. Hon har lagt in i sin information på sjukhuset att om barnet/barnen skulle bli sjuka och behöva donation innan de fyller 18 år så är det helt OK att sjukhuset kontakta henne och hennes släktingar. Fantastiskt fint av henne tycker jag. Man får hoppas att flera donatorer tänker så och jag ska faktiskt fråga Huddinge om det finns någon policy runt detta.

Jag önskar dig och din familj lycka till!
Kram,
CH
 

Artiklar från Familjeliv