Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga till CH

Skrivet av Bubblan
Hoppas att du inte misstycker att jag frågar, men du berättade här nedan att du fått donerade ägg på Huddinge sjukhus. Jag undrar om du vill berätta hur länge du stod i kö innan du fick chansen?

Jag har en väninna som precis fått remiss till kön på Huddinge. Jag har försökt bli korsdonator åt henne, men jag hinner inte innan jag fyller 37. Hon blev hemskt besviken när det inte gick. Vägen hit har ju redan varit lång och full av besvikelser, så jag lider så med henne.

Vill inte att hon ska tappa hoppet, men samtidigt vara realistisk.
Svar på tråden: En fråga till CH

Hej Bubblan!

Skrivet av  CH
Helt OK att du frågar! Vad fint att du vill hjälpa din kompis!

När vi fick komma på första besöket hade vi väntat ca 1,5 år i kön. Vid tiden för den första donationen hade vi väntat nästan 2 år. Eftersom vi misslyckades får vi en ny chans i höst med en ny donator och när det blir kommer vi att ha väntat nästan 2,5 år i kön.

Jag förstår att det känns tufft för henne att det inte funkade med dig som korsdonator. Det är nästan väntan i allt detta som är det jobbigaste. Jag vet dock inte hur representativ min kötid är eftersom vi ställde oss i kö innan äggdonation blev tillåtet och därför var det en stor "puckel" av par som väntade på behandling. Dessutom är det mycket tillgången på donatorer som styr hur lång väntan blir och nu när det blir allt mer känt med äggdonation så blir det kanske också fler och fler donatorer (hoppas jag i allafall).

Jag hoppas det ska lösa sig för din kompis så att hon får behandling snart! Lycka till!
Kram
 

Tack för svaret!

Skrivet av  Bubblan bf 23/6
Jag håller tummarna för att det ska gå bra för er till hösten!

Kramar
 

Artiklar från Familjeliv