Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga

Skrivet av H
Donerar man samtidigt som man gör IVF eller hålls de åtskillda?
Svar på tråden: Fråga

Den som donerar..

Skrivet av  S-J
.. hormonbehandlas normalt för att få fram mer än ett ägg. Den som tar emot äggen genomgår ju den delen av en IVF-behandling som innebär att ägget befruktas utanför magen och sedan förs in efter några dygn.

Sen kan det också vara så att den som donerar även är den som själv genomgår IVF:en, jag vet inte hur vanligt det är men det förekommer att man själv försöker få barn via IVF och samtidigt donrera bort en del av de ägg som blir "över".
 

IVF patienter donerar inte ägg

Skrivet av  CH
Hej H,
I Sverige har man bestämt att kvinnor inte ska donera ägg samtidigt som de själva genomgår IVF p g a egen barnlöshet.

När man utredde om äggdonation skulle bli tillåtet var det först på tal att endast de kvinnor som ändå genomgick IVF skulle donera (så är det i Danmark, men där är donatorerna anonyma). I Sverige bestämde man dock att eftersom donatorerna inte är anonyma (barnet har rätt att ta redan på vem som donerade när han/hon fyller 18 år) så skulle det inte vara rätt att en kvinna som själv gör IVF ska donera. För hur skulle hon klara det psykiskt om hon själv aldrig lyckades få barn, men någon annan fick det med hennes ägg?

De som donerar ägg i Sverige genomgår alltså en IVF enbart för att donera ägg. De gör hormonstimulering och äggplock, men eventuella ägg befruktas sedan med det mottagande parets spermier och ev embryon sätts tillbaka i den mottagande kvinnan.

Trevlig midsommar!
CH
 

skulle inte kunna just nu

Skrivet av  stina
med tanke på det du säger att nån annan skulle lyckas
med mina ägg för det är mina gener å får jag inte först så blir jag egoistisk, men tanken har slagit mej att göra det sen, dels vet jag hur det fungerar å att jag skulle vilja glädja någon annan att uppleva den lyckan att få vara gravid å få ett barn.
Har en son.
 

Fint tänkt...

Skrivet av  CH
tycker jag!
Mvh,
CH
 

Synd faktiskt..

Skrivet av  Åsa 2 IVF
Man fick slänga 20 perfekta fina ägg vid min 1:a IVF. Fick 60 äggblåsor och man plockade ut 46 ägg. 20 slängdes, 18 blev befruktade, 2 sattes in och 10 sparades i frysen. Ngn annan kunde ju haft en enorm glädje av dem...........
 

Håller med dig...

Skrivet av  CH
det är jättesynd att man inte tar tillvara ägg som blir över vid IVF om paret som genomgår IVF:en vill ge bort ägg som blir över. Man kunde ju tycka att var och en skulle ha rätt att göra som man vill. Ofta görs ju IVF utan att det är något fel på kvinnans fertilitet (utan det är mannen spermier eller tex stängda äggledare som är orsaken).

Det är synd att möjligheterna till äggdonation är så små och att de som har bestämt är så begränsade i sitt tänkande.

Fint i allafall att du tänkte att någon annan hade fått glädje av dina ägg!

Mvh,
CH
 

Artiklar från Familjeliv