Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Synd med åldersgräns på donation!

Skrivet av Lena_O
Själv närmar jag mig 43 med stormsteg, och har ju inte funderat så mycket över att donera tidigare. För när jag själv var i "yngre" ålder, så var det inte aktuellt att donera. Det var väl inte ens aktuellt att fundera över barn över huvudtaget.

Tänkte på det idag, när jag läste om en amerikansk politiker med fru, där frun var närmare 50 när hon födde två barn. Kom då själv ihåg när jag låg på BB -91 där det var en förstföderska som var 46 år.

Är det någon som vet om åldersgränsen kommer att tänjas på? Eller är det bestämt rakt över att man är "värdelös" som donator över en viss ålder?
Svar på tråden: Synd med åldersgräns på donation!

Ja, men tyvärr är naturen så

Skrivet av  CH
Hej Lena_O,

Tyvärr går äggkvaliteten ner med åldern så åldersgränsen för att få donera är satt inom den ålder när man normalt är fullt fertil. Ju äldre man blir desto sämre blir äggkvaliteten och därmed resultatet vid IVF. Så åldersgränsen är satt p g a kvinnans mänskliga faktor och inget annat. Sen är det naturligtvis så att alla kvinnor är olika och vissa är mer fertila än andra. Därför tas alltid ett blodprov på dag 3 i menscykeln för att mäta FSH värdet innan man avgör om en kvinna kan donera (eller göra IVF själv). FSH värdet ger ett mått på hur det står till med äggstockarna och om det finns någon chans att lyckas vid IVF.

Kvinnor kan bli gravida själva i 40-årsåldern, men resultaten vid IVF är generellt sämre än när man är yngre.

Hoppas du blev klokare trots mitt svammel! Jättefint att du funderar på det här med att donera!

Mvh,
CH
 

Tack för infon!

Skrivet av  Lena_O
Det är nog bara att acceptera att äggen blir äldre och får svårare att fastna. Det skulle inte göra saken bättre för den som vill bli gravid heller, att behöva misslyckas...

Intressant om det du berättade om FSH-mätningen. Gör man det på mödrarvården?
 

FSH

Skrivet av  CH
Lena_O,

Fertilitetsklinikerna mäter alltid en kvinnas FSH (Follicle Stimulating Hormone) cykeldag 3 innan de kan säga om IVF är en möjlig lösning till ett pars barnlöshet (eller om en kvinna kan donera ägg). Det är ett enkelt blodprov som ger ett mått på äggstockarnas kapacitet och resultatet måste vara under ca 10-12 för att det överhuvudtaget ska vara någon ide att göra IVF. Ju lägre värde desto bättre.

FSH värdet går upp ju sämre äggens kvalitet och antal är så ju närmare klimakteriet en kvinna är desto högre är FSH. Under åren innan klimakteriet kan värdet variera upp och ner, men efter klimakteriet stannar värdet för alltid på en hög nivå.

Jag vet inte om mödravården tar detta blodprov, men för fertilitetsklinikerna är det superviktigt.

Mvh,
CH
 

Tack igen för info! *imt

Skrivet av  Lena_O
.
 

John Edwards fru...

Skrivet av  Eva m Ike0108+Thora0405 i Portland, Oregon
fick visserligen barn runt 50, men med donerade ägg... Ett av deras tonårsbarn hade dött i en bilolycka och de ville ha fler gemensamma barn. John Edwards är demokraternas vicepresidentkandidat.