Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är missfall ett hinder?

Skrivet av Ramona
Min kusin har en sjukdom som hon vetat om sedan hon var barn och som i princip gör det omöjligt för henne att bli gravid.

Jag har själv två egna barn och skulle gärna vilja hjälpa henne med en äggdonation. Eftersom vi står varandra väldigt nära så tror jag att en korsdonation vore det bästa för oss.

Jag har dock inte tagit upp frågan med henne jag vill veta lite mer om frågan först.
1. Jag har astma som båda mina barn har ärvt, är det ett hinder för donation?
2. Innan jag fick mitt första barn hade jag två tidiga missfall, är det något som kan ses som negativt?
3. Min kusin har också en syster som är fyra år yngre än jag men som ännu inte har egna barn (har inte sjukdomen i fråga utan är "frivilligt barnlös"). Är hon en bättre donator rent medicinskt? (Jag är 33 och hon 29 år)

Stort tack på förhand!
Svar på tråden: Är missfall ett hinder?

Såhär funderar jag...

Skrivet av  Svischt
1: De vill veta om du har ärftliga sjukdomar. Jag vet inte om just astma är allvarligt nog för att de inte skulle vilja ta dig. Ring och fråga.
2: Två missfall tror jag inte är någon fara. Det ses nog som normalt, särskilt som du har fått barn sedan.
3: Tja, om hon inte har några som helst sjukdomar och är fyra år yngre, så är hon väl mer lämpad medicinskt. Men du är kanske mer mogen för det? Det är nog så viktigt.

Det kanske slutar med att ni båda donerar - vem som blir den formella korsdonatorn kvittar ju!
 

Artiklar från Familjeliv