Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Berätta för barnet?

Skrivet av Funderande
Har ni tänkt att berätta för barnet när det är stort nog att förstå, att ägget var donerat? Vad skulle det kunna finnas för skäl att avstå från att berätta?
Jag tycker att barnet har rätt att få veta men vad jag förstår så är det inte helt ovanligt att föräldrar inte gör det därför skulle det vara intressant att ta dell av era funderingar kring detta.


Svar på tråden: Berätta för barnet?

att...

Skrivet av  andromeda
berätta är för mig en självklarhet, men som när det gäller andra saker,berätta efter barnets/barnens förmåga och frågor.
 

Studier har visat att...

Skrivet av  Eva m Ike01 & Thora04 i Portland, Oregon
många väljer att aldrig berätta att barnet kommit till genom sperma eller äggdonation. Jag tycker absolut att man ska berätta för barnet!

En vän till min svåger fick veta först vid 40 års ålder att han var adopterad. Detta var i Sverige och de som var inblandade var alltså alla svenskar så det syntes inte direkt utåt. När adoptivsonen fick högt blodtryck så ville man kolla om detta fanns i släkten och då berättade adoptivmodern (adoptivfadern var död) att han var adopterad. Vilken chock att få veta det vid 40 års ålder, va?
 

ja, jag

Skrivet av  ellen
har läst samma undersökning och jag tycker det är skrämmande. Jag fick själv veta i vuxen ålder att jag har en annan pappa - allt och alla i mitt liv som jag trott på fick omvärderas, eftersom min allra mest grundläggande verklighet inte var den jag trott i hela mitt liv. Att få veta sådant i en kris, t ex som den du nämner, är traumatiskt för de flesta.
 

Absolut.

Skrivet av  Eva m Ike01 & Thora04 i Portland, Oregon
Jag förstår inte hur man kan välja att inte berätta sådant för ett barn.
 

Artiklar från Familjeliv